Beschermd agroproduct topper

Producten met een geografische aanduiding, zoals bijvoorbeeld Goudakaas, worden gemiddeld 2,23 keer vaker verkocht dan niet beschermde producten. Dat blijkt uit een rapport dat de Europese Commissie vandaag publiceert.

Beschermd+agroproduct+topper
© Nieuwe Oogst

Alle Europese producten met een geografische aanduiding zijn wereldwijd 54 miljard euro waard. Ze werden in vergelijking met vergelijkbare niet-beschermde producten gemiddeld 2,23 keer vaker verkocht.

Daarmee leveren producten met een beschermde geografische aanduiding volgens de Europese Commissie een duidelijke bijdrage aan de Europese economie.

Geografische aanduiding

Zo'n 60 procent van alle producten met een geografische aanduiding worden verkocht in eigen land. 20 procent wordt uitgevoerd naar andere Europese Unie (EU) landen en 20 procent daarbuiten.

Export buiten de EU is goed voor 11,5 miljard euro, hoofdzakelijk bestemd voor de Amerikaanse markt (30 procent).

Nederland

In Nederland zijn vooral landbouw- en andere voedingsproducten beschermd met een geografische aanduiding. In 2010 waren die goed voor 93 miljoen euro op een totale waarde van 105 miljoen euro.

76 procent van alle Nederlandse producten met een geografische aanduiding wordt verhandeld in Nederland. 24 procent wordt uitgevoerd naar andere EU-landen, concludeert de EC in het rapport.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 1°
    10 %
  • Zondag
    7° / 3°
    10 %
  • Maandag
    8° / 6°
    20 %
Meer weer