'Von der Leyen II: nieuwe kansen of toch een bedreiging?'

De nieuwe Eurocommissarissen konden vorige week eindelijk beginnen na een lange periode van theatrale politieke poppenkast. Zoals bij zo'n beetje alle Europese benoemingen was de grootste vraag: 'Hoe wordt de koehandel gespeeld en wie krijgt de macht?'

%27Von+der+Leyen+II%3A+nieuwe+kansen+of+toch+een%C2%A0bedreiging%3F%27
© Dirk Hol

Nederland zette hoog in op een zware economische post en kreeg met Wopke Hoekstra de portefeuille Klimaat. Niet verkeerd zo'n post in deze tijd toch? Al moeten we de komende periode vol aan de slag om in de komende vijf jaar beleid te maken dat past bij de Nederlandse situatie.

Net zoals bij vele Europese belangenbehartigers stond de afgelopen tijd voor mij in het teken van kennismaken met nieuwe politici en voorbereiden op de nieuwe periode die op 1 december officieel begon. Want waar het in eerste instantie voor de buitenwereld leek alsof Brussel stilstond, is er op de achtergrond veel gebeurd.

In mijn vorige columns schreef ik al over twee belangrijke rapporten: het rapport van Mario Draghi over de geopolitieke en economische toekomst van Europa en de strategisch dialoog over de toekomst van de landbouw. Beide staan bomvol aanbevelingen met vergaande veranderingen, maar zijn nog geen concreet beleid. De vraag is nu of deze rapporten en de nieuwe Eurocommissarissen kansen of toch bedreigingen zijn voor Nederland. En hoe spelen we daarop in?

'Vol aan de slag met beleid maken dat past bij de Nederlandse situatie'

Gerben Boom, portefeuillehouder Internationaal bij het NAJK

De contouren van het toekomstige beleid beginnen zich af te tekenen. De strategische positie van de landbouw in 2030, de toekomst van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid en de eventuele toetreding van Oekraïne tot de Europese Unie. Zomaar drie voorbeelden van thema's met een grote impact op Nederland en de Nederlandse land- en tuinbouw. Dat kan zowel positief als negatief uitpakken, afhankelijk van keuzes die gemaakt worden. Belangrijk dus dat Nederland zich daar inhoudelijk goed op voorbereidt en een strategie bedenkt.

We kunnen bijvoorbeeld alvast nadenken welke randvoorwaarden we aan Oekraïne willen stellen als het land toetreedt tot de Europese Unie (en de kansen die dat wellicht biedt). Dat geeft ons een onderhandelingspositie voor als het moment daar is. Een Nederlandse strategie voor Europa dus, met een proactieve houding. In het regeerprogramma van kabinet-Schoof staat dit ook benoemd.

Ik zie dat er binnen de ministeries al hard wordt gewerkt aan de strategische kaders en de voorbereiding van gesprekken. Het zou mooi zijn als de Tweede Kamer en de sector dat ook zo op zouden pakken. Want nu is de tijd waarin we de vraag uit de titel kunnen gaan invullen. Is Von der Leyen II een kans, of toch bedreiging?

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    7° / 0°
    5 %
  • Vrijdag
    4° / 1°
    40 %
  • Zaterdag
    6° / 1°
    45 %
Meer weer