Goede zomer maakt nat voorjaar voor boerencampings beperkt goed

Boerencampings hebben een relatief goede zomer achter de rug, stellen brancheorganisaties Vekabo en Stichting Vrije Recreatie (SVR). Maar het natte voorjaar is niet vergeten en laat sporen na.

Goede+zomer+maakt+nat+voorjaar+voor+boerencampings+beperkt+goed
© Tony Tati

Bij de bij Vekabo aangesloten boerencampings liep het aantal boekingen in het voorjaar met meer dan 30 procent terug, zegt Bram Timmers namens die organisatie. 'Dat kwam vooral door het slechte weer. Bij alle traditioneel drukke kampeerweken, rond Pasen, Pinksteren en Hemelvaart, was het koud en nat. Het was een slechte eerste helft van het jaar.'

SVR-voorzitter Bas van Mill beaamt dat. 'Er zijn campings op nattere gronden, bijvoorbeeld in de polders, die gasten hebben moeten afbellen omdat het terrein te nat was of die gewoon niet open zijn gegaan', zegt hij 'Het risico op blijvende schade was te groot. Dan kun je goed draineren, maar dat helpt dan echt niet meer.'

Timmers ziet dat ondernemers die zich wapenen tegen weersextremen, daar profijt van hebben. Dit past in de mix van factoren die een boerencamping tot een succes maken. 'Investeren in je bedrijf loont. Maak je terrein bestemd tegen wateroverlast, zorg dat je marketing op orde is en dat je bijblijft op het gebied van trends. Campingeigenaren die daar professioneel mee bezig zijn, hebben een hogere bezettingsgraad.'

Het zijn vooral de Duitsers die weer in groten getale komen

Bram Timmers, marketing- en communicatiemanager bij Vekabo

In de zomer werd het weer langzaamaan beter, al bespeuren beide brancheorganisaties wel een trend: kampeerders boeken steeds later of gaan op de bonnefooi op pad. 'Mensen kijken de weersverwachting aan en beslissen dan om in Nederland te blijven of de grens over te gaan', zegt Van Mill.


Last minute annuleren

Timmers ziet nog iets anders, namelijk last minute annuleren. 'In coronatijd zijn veel ondernemers coulanter geworden met annuleren. Die trend heeft zich helaas doorgezet.'

Buitenlandse kampeerders weten ons land ook weer te vinden op een niveau zoals dat voor corona het geval was, constateert Timmers. 'Er is een lichte toename vanuit Vlaanderen, maar het zijn vooral de Duitsers die weer in groten getale komen. Met name aan de kust hebben ondernemers daar profijt van. Hun terugkeer heeft wel relatief lang geduurd sinds de coronaperiode. Duitsers bleven echt weg.'

Toch is hun komst richting de toekomst geen vanzelfsprekendheid, waarschuwt Van Mill. 'Duitsers gaan graag uit eten op vakantie, geven over het algemeen meer uit dan Nederlanders, maar benzine en horeca zijn echt veel duurder in Nederland. Daarmee prijst ons land zich een beetje uit de markt. Het raakt campings nu nog niet erg, maar we moeten oppassen.'


Daktenten en vouwwagens

Ondertussen neemt het aantal caravans en campers nog altijd toe. Kamperen is populair, ook onder jonge gezinnen. Van Mill: 'Je ziet steeds meer daktenten, die vooral door jonge mensen worden omarmd. Datzelfde geldt voor vouwwagens. De populariteit zal ook met de kosten te maken hebben.'

Volgens Timmers draait het onder jongere doelgroepen niet alleen om het budget, maar is eenvoudiger kamperen ook een trend als tegenbeweging voor luxe kamperen, glamping.

Het aantal boerencampings blijft volgens Vekabo redelijk stabiel. 'Je ziet wel stoppers, doordat mensen met pensioen gaan en geen opvolging in de familie hebben. Anderzijds zie je jonge mensen die campings beginnen, gevoed door de romantiek ervan die ze meekrijgen via tv-programma's als Ik Vertrek en B&B Vol Liefde.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    50 %
  • Zondag
    15° / 5°
    10 %
  • Maandag
    15° / 10°
    70 %
Meer weer