Reclame Code Commissie na klacht: 'Lespakket Greenpeace over vlees misleidend'

De Reclame Code Commissie (RCC) vindt dat een lespakket dat milieuorganisatie Greenpeace maakte voor het basisonderwijs over de impact van vlees- en zuivelproductie op de wereld en de gezondheid, kinderreclame is en misleidende duurzaamheidsclaims bevat.

Reclame+Code+Commissie+na+klacht%3A+%27Lespakket+Greenpeace+over+vlees+misleidend%27
© Twan Wiermans

ZLTO, LLTB, LTO Noord en Agrifacts hadden een klacht ingediend over het lespakket en zijn door de RCC op belangrijke punten in het gelijk gesteld.

Het lespakket dat Greenpeace voor het basisonderwijs maakte over de impact van vlees- en zuivelproductie op de wereld en de gezondheid, schoot bij agrariërs in het verkeerde keelgat. Kinderen leren via het lespakket bijvoorbeeld dat koeien de aarde meer opwarmen dan auto's, dat vleesproductie een oorzaak is van honger op de wereld en dat vlees eten mensen ziek maakt.

'We werden van meerdere kanten op dit lespakket gewezen', zegt ZLTO-directeur Kathleen Goense over de beslissing om een klacht te formuleren tegen Greenpeace. 'Dit is beïnvloeding van kinderen op basis van onjuiste en onvolledige informatie. Wij wilden dit niet laten gebeuren. Daarom zijn we naar de reclamerechter gestapt.'


In strijd met reclamecode

De commissie oordeelt dat het lespakket inderdaad kinderreclame is, wat Greenpeace tijdens de hoorzitting bestreed. Ook is de commissie het met ZLTO eens dat het voor kinderen niet duidelijk is dat het om reclame gaat. Dit is in strijd met de reclamecode.

Op een aantal inhoudelijke klachten kreeg ZLTO ook gelijk van de RCC. De commissie oordeelde dat de mededeling 'de industriële vleesproductie maakt mensen ziek' in strijd is met de reclamecode. Greenpeace probeert hiermee in te spelen op angstgevoelens bij kinderen, vindt de commissie. Ook de uitspraak 'vlees is honger' is volgens de RCC te stellig en niet gerechtvaardigd. Greenpeace kreeg het advies niet meer op deze manier reclame te maken.


Niet alle punten

Niet op alle punten kregen de belangenorganisaties gelijk. Zo mag Greenpeace volgens de RCC zeggen dat vlees en zuivel niet nodig zijn om gezond te blijven. Ook de verschillende stellingen van de milieuorganisatie over de impact van vlees op het klimaat zijn volgens de RCC voldoende onderbouwd.

Goense is tevreden met de uitspraak. 'Wij zijn blij dat we gelijk hebben gekregen', zegt zij. 'De Reclame Code Commissie kan niets afdwingen, maar Greenpeace heeft duidelijk de boodschap gekregen dat wat zij doen niet kan.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    16° / 6°
    50 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    10 %
  • Zondag
    18° / 9°
    20 %
Meer weer