Dierenbescherming wil stop op transport Ierse kalveren
De Dierenbescherming wil dat er een einde komt aan het transport van Ierse kalveren. Samen met andere Europese dierenwelzijnsorganisaties roept zij rederij Stena Line op om daar per direct daarmee te stoppen.
De export van kalveren is de Dierenbescherming al jaren een doorn in het oog. Vooral het langeafstandstransport met kalveren uit Ierland. Er gaat van alles mis tijdens het transport, constateert Ellen Bien van de Dierenbescherming. Tijdens het transport moeten kalveren rusten en worden gevoerd met kunstmelk. Dat gebeurt vaak niet, zo blijkt uit een auditverslag van de Europese Commissie waaraan Bien refereert.
Ierse kalveren hebben vaak al een reis van vijf tot negen uur gemaakt voordat zij worden gescheept. Daar komt de reis per boot van zo'n achttien uur nog bij en het vervoer naar een controlepost. Na een verblijf van twaalf tot dertien uur op de controlepost worden de kalveren opnieuw ingeladen en vervoerd naar onder andere Nederland, Spanje, Italië, Roemenië, Polen, Hongarije en Kroatië. In 2023 exporteerde Ierland ruim 200.000 kalveren, blijkt uit cijfers van het Ierse promotiebureau Bord Bia.
Wettelijke regels
'Het liefst zouden wij zien dat er helemaal niet meer wordt gesleept met dieren kriskras door Europa en dat de kalveren opgroeien in het land waarin ze worden geboren. Maar als kalveren dan toch op transport moeten voor export, houd je dan als transporteur in ieder geval aan de wettelijke regels en adviezen', schrijft Bien.
De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (Efsa), die verantwoordelijk is voor het opstellen van wetenschappelijke adviezen over dierenwelzijn, bracht in 2022 een wetenschappelijk advies uit over het welzijn van runderen tijdens vervoer. Efsa geeft voor niet-gespeende kalveren aan dat tijdens het vervoer de tussenpozen tussen de melkmaaltijden niet langer dan twaalf uur mogen zijn. Na het voeren moeten de kalveren drie uur op een rustige plaats kunnen liggen om hun maaltijd te verteren.
In 1994 stopte Stena Line op de route Zuid-Engeland naar continentaal Europa met het vervoer van landbouwhuisdieren voor de slacht of vetweiderij. De rederij oogstte daarmee toen veel lof. Bien: 'Wij dringen er bij Stena Line op aan om nu een soortgelijke gedurfde stap te zetten en te stoppen met het vervoeren van kalveren van Ierland naar Frankrijk.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Massey Ferguson Tractor 3640 (MM) #567377
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker Maaidekken (HG) #63966
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Tractor 6120M (BV) #31680
Gebruikt, P.O.A.
-
Lemken Ploeg Juwel 8 (NT) #163810
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %