Ploegmerk Rabe terug op Hollandse klei

Het Duitse Rabe maakt een frisse herstart in Nederland na een roerig verleden. De nieuwe en grote Chinese eigenaar en de Hollandse importeur Homburg moeten de ploegenfabrikant weer op de kaart zetten. Aan de techniek zal het niet liggen. Deze is degelijk met een eigen isobus-aansturing van Homburg.

Ploegmerk+Rabe+terug+op+Hollandse+klei
© Frits Huiden

Het ploegmerk Rabe is weer terug in Nederland. De grondbewerkingsmachines die al 130 jaar net over de grens in Bad Essen bij Osnabrück worden gebouwd, vinden nu via importeur Homburg in het Friese Stiens hun weg.

Homburg-medewerker Ron Smit, die in het verleden voor Rabe werkte, is een van de drijvende krachten. ‘Väderstad is voor ons een belangrijk merk. Ze bieden veel voor grondbewerking en zaaien, alleen een ploeg en kopeg ontbreekt. Rabe heeft dat wel in het pakket. Bovendien maakt het bedrijf nu een frisse herstart, waardoor we er ook echt mee aan de slag kunnen.’

Smit doelt op het roerige verleden van de fabrikant met faillissementen en overnames. Daardoor was het merk niet altijd voorhanden. Ook wisselde Rabe daardoor vaak van distributiekanalen. In 2011 ging Rabe failliet, waarna het werd gekocht door de Franse fabrikant Grégoire Besson. In 2019 werd weer een faillissement aangevraagd, dat leidde tot sluiting van de fabriek en ontslag van het personeel.

Het ploegen komt weer terug. Er is te weinig chemie voorhanden

Ron Smit, Homburg

Chinese overname

Daarna kwamen de fabriek, merknaam en productiefaciliteit in handen van het Chinese Zoomlion. Deze fabrikant is niet alleen groot in landbouwmaterieel in Azië, maar ook in andere sectoren, zoals (mijn)bouw, transport en overslagtechniek. Het bedrijf bouwt grote aantallen felgroene graaf- en hijskranen, betonmixers en -pompen, heftrucks, hoogwerkers en vrachtwagens.

Zoomlion gebruikt het Rabe-terrein in Bad Essen ook als distributiepunt. Vier jaar lang is mede door de coronapandemie en andere prioriteiten weinig blauw materieel uit de fabriek gekomen. Eind vorig jaar besloten de Chinezen flink te investeren in Rabe. Ze moderniseerden de productielijn en zetten het Duitse merk, dat ooit frames voor Rumptstad-Steketee (nu Lemken) bouwde, terug op de markt. Ook in China.



Passend bij Homburg

De nieuwe opzet van Rabe valt precies op zijn plek bij Homburg, ook importeur van Hardi-veldspuiten en sinds kort eigenaar de Ekobot-wiedrobot. ‘Je ziet dat ploegen in Nederland weer terugkomt, ondanks de trend naar minimale grondbewerking. Doordat chemiegebruik steeds meer aan banden wordt gelegd, ben je met de ploeg verzekerd van zwarte grond en een gelijke start van gewassen en onkruiden’, ziet Smit.


Alle slijtdelen zijn voortaan zwart gelakt. Er zijn vele soorten risters en stroken risters te krijgen. Zo ook het Holland Turn rister.
Alle slijtdelen zijn voortaan zwart gelakt. Er zijn vele soorten risters en stroken risters te krijgen. Zo ook het Holland Turn rister. © Frits Huiden

Rabe was via Homburg terug te zien op een demoperceel in Lelystad. Behalve de grote halfgedragen Kormoran- en Marabu-ploegen was de bekende Albatros-ploeg aanwezig met het Holland Turn-rister. In het blauw met zwarte slijtdelen en te krijgen met alle typen risters.


Breekbout voor beveiliging

De Albatros wordt al tijden door het bedrijf gemaakt en onderscheidt zich door de ploegsteel die aan één kant van het lichaam is gemonteerd zonder extra bevestigingsplaat. Hierdoor kan de steel bij een obstakel via een breekbout eenvoudig wegklappen. Alle scharnierende delen van een Varioploeg zijn voorzien van gelagerde bussen, en daarmee dus te reviseren.


De universele isobus ploegbesturing bouwt importeur Homburg zelf op de ploegen
De universele isobus ploegbesturing bouwt importeur Homburg zelf op de ploegen © Frits Huiden

Een echte ecoploeg is er niet. Wel de optie van een extra schaar en dus een schaarpuntafstand minder dan een meter om toch ondiep te kunnen ploegen.
Nieuw zijn de gps-ploegbesturing en demping op de wentelkop tijdens transport in de hef. De isobus-ploegbesturing ontwikkelde Homburg zelf. Bij de de demo maakte Homburg gebruik van een gps-systeem van Agleader. Ook van dat merk is Homburg importeur.


Ook kopeggen terug

Naast ploegen bouwt Rabe vorenpakkers, twee- en driebalkscultivatoren, een voorzetwoeler tot 4 meter breed en een serie kopeggen. Andere producten, zoals de kunstmeststrooiers en zaaimachines (destijds via Sulky), zijn van het toneel verdwenen.


De 3 meter brede Rabe-kopeg is uit te voeren met een voorzetwoeler. De fabriek maakt kopeggen tot 8 meter breed.
De 3 meter brede Rabe-kopeg is uit te voeren met een voorzetwoeler. De fabriek maakt kopeggen tot 8 meter breed. © Frits Huiden

De kopeggen zijn te krijgen van 2,5 tot 8 meter breed. Kenmerkend is dat er altijd vier rotoren zijn per meter werkbreedte. De Corvus PKE serie van 4,5, 5 en 6 meter breed is hydraulisch opklapbaar net als de breedste VKE-uitvoering tot 8 meter.

Alle kopeggen zijn voorzien van een nalooprol die via lasertechniek exact rond is gesneden. Zo ontstaan er geen hobbels in het perceel.


Naast de Vaderstad machines wil importeur Homburg ook een ploeg en rotorkopeg aan kunnen bieden aan zijn klanten.
Naast de Vaderstad machines wil importeur Homburg ook een ploeg en rotorkopeg aan kunnen bieden aan zijn klanten. © Frits Huiden

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    22° / 17°
    20 %
  • Maandag
    21° / 14°
    50 %
  • Dinsdag
    18° / 13°
    75 %
Meer weer