Autonome landbouwvoertuigen komen eraan, maar trekkerrijden blijft

Landbouwmachines worden steeds slimmer, maar voorlopig nemen robots de akkers nog niet over. Dat concluderen onderzoekers van RaboResearch. In Nederland gaan de autonome trekkers voorlopig nog niet over de velden, denkt onderzoeker Cindy van Rijswick.

Autonome+landbouwvoertuigen+komen+eraan%2C+maar+trekkerrijden+blijft
© Twan Wiermans

Autonome machines zijn een potentiële gamechanger voor de landbouw, voorzien de RaboResearch-onderzoekers. Deze kunnen de productiviteit omhoog krikken en zorgen voor meer precisie. Maar de weg om zulke machines op de markt te brengen is nog lang.

Na 25 jaar staat de ontwikkeling nog in de kinderschoenen, concludeert het RaboResearch-rapport 'Agriculture is slowly driving toward autonomous machines'. Hoewel sommige voertuigen dezelfde functionaliteit lijken te hebben als trekkers, verwachten de onderzoekers niet dat trekkers snel massaal worden vervangen.

'Trekkers hebben zoveel mogelijkheden dat het mij lastig lijkt die allemaal in een autonome machine te stoppen', zegt RaboResearch-onderzoeker Van Rijswick. 'Dat zie ik wel gebeuren voor alles wat daarachter hangt. Fabrikanten werken daar hard aan. Wij zien ook wel autonome machines komen die maar één taak hebben. Bijvoorbeeld om te zaaien, voor gewasbescherming of lichte grondbewerking.'


Asperge- of bloementeelt

De autonome ontwikkelingen breken volgens Van Rijswick het snelst door in landen met bedrijven die heel grote percelen bewerken, groter dan in Nederland. 'Denk aan de Verenigde Staten, Australië of Oekraïne. In dat soort landen kun je de hele dag op een machine zitten op hetzelfde perceel. In Nederland moet je vaak verkassen. Voor kleinere gespecialiseerde robots is in Nederland wel plaats. Bijvoorbeeld in de asperge- of bloembollenteelt. En voor automatisch wieden.'

Van Rijswick ziet dat er al veel kan. Het probleem is vaak dat alle systemen tegelijk goed moeten functioneren in weer en wind. Dat kloppend krijgen is heel moeilijk. 'De meeste ontwikkelingen komen uit start-ups. Het is lastig om geld te krijgen voor de doorontwikkeling na een prototype.'

De RaboResearch-onderzoeker stelt dat fabrikanten goede redenen hebben om niet overhaast autonome voertuigen op de markt te brengen. Het is nog de vraag hoe het zit met de aansprakelijkheid als er iets misgaat. Verder zijn er zorgen over de veiligheid van de digitale systemen. Vooral in de Europese Unie zijn de dataregels erg streng. Tenslotte is het businessmodel nog moeilijk rond te krijgen.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    22° / 17°
    20 %
  • Maandag
    21° / 14°
    50 %
  • Dinsdag
    18° / 13°
    75 %
Meer weer