Poolse EM zet in op overvolle voermengwagenmarkt

Onder de naam EM zijn voermengwagens rechtstreeks te krijgen vanuit de fabriek in Polen, zonder tussenkomst van een dealer. Het is een van de sterke punten van het nieuwe merk, weet EM Benelux-directeur Johan Jans, tevens verantwoordelijk voor Samasz-hooibouwmachines in Nederland. EM, voorheen Euromilk, stort zich hiermee op een overvolle markt.

Poolse+EM+zet+in+op+overvolle+voermengwagenmarkt
© Frits Huiden

'De EM-voermengwagens zijn eerder ook in het groen verkocht onder de naam Samasz. Samasz en Euromilk zitten dicht bij elkaar in Polen, vandaar dat Samasz de export verzorgde voor Euromilk', vertelt Jans.

Euromilk is sinds 1981 actief en maakt zo'n zeshonderd machines per jaar, waarvan vijfhonderd mest- en voermengwagens. De andere honderd machines zijn voeraanschuifrobots en aanbouwdelen voor voorladers en shovels. Tot 2014 maakte Euromilk ook nog melkmachines.

Net als Samasz is ook Euromilk inmiddels zo gegroeid, dat het de export zelf doet. Er werken nu 130 mensen en de export omvat zo'n dertig landen wereldwijd. Door direct te verkopen aan de eindgebruiker zijn er geen marges tot soms wel 10 procent nodig voor dealers of andere tussenpartijen.

Bij directe verkoop is er geen marge tot 10 procent nodig voor tussenpartijen

Dat scherp leveren zonder dealer prima verloopt, bewijzen de wagens die al jaren in het groen als Samasz in Nederland draaien. De voerwagen is eenvoudig van bouw, waarbij duurdere componenten van gerenommeerde merken zijn, zoals de assen van ADR, de weeginrichting van Dynamica Generale en de haakse overbrengingen van Comer of aftakassen van Bondioli. De techniek is dus door elke willekeurige dealer te onderhouden en onderdelen zijn eenvoudig te verkrijgen.


Een complete 18 kuubs EM-mengwagen met dubbele vijzel is verkrijgbaar vanaf 44.000 euro.
Een complete 18 kuubs EM-mengwagen met dubbele vijzel is verkrijgbaar vanaf 44.000 euro. © Frits Huiden

EM levert een breed gamma van 5 tot 54 kuub en met een enkele tot vier verticale vijzels en rijdend of één, twee of drie assen. Daarbij heeft de fabrikant oog voor de nieuwe trend om weer met een horizontale vijzel te mengen. Daarmee bedient het de groeiende groep boeren die meer compact willen voeren of balen sneller willen mengen. Alleen een zelfladende wagen mist in het gamma.

De EM FXX1800 met twee vijzels die Nieuwe Oogst bekeek is pas net afgeleverd en bevalt de Belgische eigenaar prima. Voor 44.000 euro staat er een strakke 18 kuubs wagen met een jaar garantie en volledig naar wens opgebouwd. Zo kan worden gekozen uit een onder- en bovenaanspanning, bordes, stroring of gelaste overloopring op de kuip.

Verlichting en een camerasysteem zijn ook te bestellen. Hydraulische of pneumatische remmen en een boogieverend onderstel zijn standaard. Tegenmessen zijn mechanisch of hydraulisch te verstellen en het optionele kijkvenster is van plexiglas.


De EM FXX1800 is pas net afgeleverd en bevalt goed.
De EM FXX1800 is pas net afgeleverd en bevalt goed. © Frits Huiden

Losluiken zijn op de hoeken en zijden te bestellen en zelfs middenachter. Deze zijn altijd te herkennen aan de grijze polyester rok als uitstroomgeleiding. Er is een dwarsafvoerband verkrijgbaar om gelijkmatiger te lossen en er is een rvs-rand van 80 centimeter in de kuip, net als rvs op de vijzels.

Dit 'nieuwe' Poolse merk hoeft dus technisch niet onder te doen voor een ander merk. Het verschil is wellicht een lagere inruilprijs, want onbekendheid drukt de waarde. Maar dat wil niet zeggen dat er ook meer wordt afgeschreven.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    19° / 10°
    30 %
  • Maandag
    21° / 11°
    10 %
  • Dinsdag
    25° / 13°
    55 %
Meer weer