RMH bouwt verder aan compacte zelfrijder
Het Israëlische RMH richt zich, in tegenstelling tot andere fabrikanten, wel op kleinere veebedrijven en introduceert een compacte zelfrijdende voermengwagen met 15 kuub inhoud. Eenvoudige techniek en een royaal gebruik van edelstaal op verschillende componenten maakt de wagen slijtvast.
Waar veel merken de kleine zelfrijdende voermengwagen juist laten vallen en zich richten op grote bedrijven, komt RMH met nieuwe modellen in het segment vanaf 11 kuub inhoud. De Israëlische importeur blijft een markt zien in bedrijven met geringe omvang, krappere stallen of waar de dieren in meerdere kleine productiegroepen worden gevoerd.
Door het complete gamma aan zelfrijders van 11 tot 30 kuub schat RMH Agri in het Overijsselse Stegeren dat hij de laatste jaren een kwart van de markt van zelfrijders in Nederland, Duitsland en België in handen heeft gekregen. Daarnaast is de importeur zich meer gaan richten op getrokken voermengwagens van 6 tot 45 kuub.
De zelfrijdende VS-serie, waarvan het concept al bijna 25 jaar bestaat, is bekend als compacte, wendbare zelfrijder met een laag eigengewicht van ruim 7 ton en een lage instap in de cabine. De wagen kreeg in 2004 een update en werd in 2014 in een nieuw jasje gestoken. Hij werd Liberty genoemd en is in 2016 nog voorzien van een nieuwe cabine.
RMH schat een kwart van de zelfrijdermarkt in handen te hebben
Na de 11, 12 en 13 kuubs versie is daar nu de 15 kuubs variant bijgekomen. Dat is niet gelukt door gewoon een opzetrand op de kuip te zetten, maar de gehele kuip en vijzel opnieuw te construeren voor de juiste geometrie en een zo luchtig mogelijk voermengsel. Daarbij is de wagen ook op andere fronten verder vernieuwd.
Via een oliedruksensor in de aandrijflijn wordt de weerstand gemeten tijdens het mengen. Daarmee is automatisch te meten of snel of langzaam kan worden gemengd. Het aantal omwentelingen van de vijzel is te regelen via het elektronische handgas en te schakelen tussen 17 en 44 omwentelingen per minuut. De laadfrees is verbreed naar 1,8 meter en kreeg een zwaardere hydromotor en grotere freespomp. De freestunnel is verlengd om in de hogere kuip te kunnen lossen.
Het motorvermogen groeide van 118 naar 135 pk. De Deutz-motor is daarbij voorzien van AdBlue-techniek om te voldoen aan de Stage V-emissie-eisen. In de wens om de techniek eenvoudig te houden, zijn de terminals niet geïntegreerd in een bediening met armleuning. Daarom hangen er twee schermen en twee bedieningskasten in de cabine voor de motor, camera’s en bediening van RMH zelf.
Functies volgen elkaar ook niet automatisch op via een CAN-bus-systeem. Vijzel, losluiken en toerental moeten zelf worden geactiveerd en de machine is niet op afstand uit te lezen. Het stoort niet, omdat het gebruik van de wagen vrij eenvoudig en overzichtelijk is.
In de cabine die kan worden voorzien van airco blijft het ook stil, doordat de motor achterop staat. Daardoor is de koeling eenvoudiger en beter bereikbaar voor onderhoud. Tijdens het laden en mengen zijn 1.600 motortoeren voldoende.
Kenmerkend voor RMH is het royale gebruik van edelstaal op delen van de machine die het hardst slijten. Zo zijn de freestrommel, achterwand van de frees, onderste meter van de kuip en 1 centimeter van de buitenste rand van de mengvijzel voorzien van het slijtvaste edelstaal. Dit geeft de mengwagen een langere levensduur.
Daarbij is de wagen standaard compleet uitgevoerd met achteruitrijcamera, twee contramessen, obstakelbeveiliging op de achterbumper en voorverwarming van de hydrauliek. Optioneel zijn een automatisch smeersysteem, twee losdeuren, een magneet op de vijzel, verwarmde buitenspiegels en extra edelstaal op de vijzel gelast. Dit heeft natuurlijk ook een prijs. Afhankelijk van de opties kost de wagen 150.000 tot 160.000 euro.
Om de rechterspiegel te kunnen zien, moet de frees een stuk worden geheven. Tijdens het lossen van voer lijkt dit geen probleem. Voor transport op de weg is het niet ideaal, maar daarvoor is de wagen ook niet echt bedoeld. De maximale rijsnelheid is namelijk 25 kilometer per uur. De vooras is dan ook niet geveerd of gestuurd, maar heeft wel een differentieel om zonder wringen de bocht door te rijden. De vrij scherp sturende fusee-achteras is wel bladgeveerd.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Tractor 6R 155 (RL) #688599
Gebruikt, P.O.A.
-
KUHN GF8501T SCHUDDER
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Tractor 7430 PREMIUM (LH) #376725
Gebruikt, P.O.A.
-
Stiga PARK 500
Nieuw, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Maandag13° / 9°90 %
-
Dinsdag10° / 7°65 %
-
Woensdag9° / 6°85 %