Tafe-trekker uit India nu ook in Nederlandse polder
Een nieuw trekkermerk heeft zich aangediend in Nederland. Heustractors in het Zuid-Hollandse Mijnsheerenland is het Indiase trekkermerk Tafe gaan importeren voor de Benelux. De fabrikant bestaat al sinds 1960 en bouwt jaarlijks 200.000 trekkers, waarmee het de op twee na grootste trekkerfabrikant in aantallen ter wereld is. Het gaat om eenvoudige lichte trekkers voor Zuid-Amerika, Azië en Afrika.
Op de Agritechnica in het Duitse Hannover lieten de Indiërs zien dat ze serieus de Europese markt op willen. Ze toonden twee zwartgespoten trekkers met elektrische- en waterstofaandrijving. De Heus zal ook met de elektrische trekker gaan demonstreren. De waterstofversie is nog een studieproject.
Heustractors is bekend als importeur van Vaia-kippers, Eurotrac-shovels, XCMG-bouwmachines, de trekkers van YTO en Lovol en sinds kort ook van de Avenger-compacttrekkers met 20 en 26 pk. De Aziatische merken Lovol, YTO en Avenger komen uit dezelfde windstreek.
'Tafe is toch een wat hoger segment met betere techniek, waarbij het niet alleen om de prijs draait', verklaart directeur Hugo de Heus de keuze om de trekkers te importeren. Op het moment zijn er twee modellen. De kleinste is een open trekker met 26 pk en schakelbak voor 11.200 euro. De hydrostaatversie volgt nog.
Bij Tafe gaat het niet alleen om de prijs, maar ook om de kwaliteit
Voor de landbouw interessant is de versie van 75 pk zonder cabine voor 30.500 euro. Wie goed kijkt herkent invloeden van MF, zoals de 4700-serie. Dat komt doordat beide fabrikanten al decennia samenwerken in productie en distributie. Een van de Tafe-eigenaren heeft zelfs een flink aandeel in MF-moederbedrijf Agco.
De Tafe-trekkers die uit de Turkse fabriek rollen, worden bijvoorbeeld ook via het lokale Agco-dealernetwerk verkocht. Tafe kocht tevens het Duitse merk Eicher, waardoor de trekker ook onder die beroemde naam is te vinden.
De eerste Tafe 7515 met 74 pk in Nederland steekt vrij degelijk in elkaar. Geen poespas, maar pure oertechniek. Onder de kap die in één geheel opent, huist een driecilindermotor van het Indiase merk Simpson die voldoet aan de stage V-emissienorm. Links naast de motor loopt, net als bij de eerste 4WD-trekkers, de aandrijfas tussen achterbrug en vooras.
Aan de 420/85R30-achterbanden hangen standaard wielgewichten. Daarnaast ook de dieseltank die staand naast de trekker is te vullen. De opstap is prima en ook de vloer is vlak, zonder transmissietunnel.
Voor het schakelen van de twaalf versnellingen voor- en achteruit zijn er een versnellingspook en een kleinere groepenpook. Wisselen van rijrichting schakelt mechanisch met een pook links onder het stuur. Rechts is een zijconsole met knoppen voor een elektrisch te bedienen aftakas te vinden en een mechaniek als snelhef voor op de kopakker.
Inspiratie uit de eighties
Helaas is de hendel voor de positieregeling moeilijker bereikbaar onder deze console. De gecombineerde knop voor richtingaanwijzer, claxon en verlichting werd vaker op trekkers uit de jaren tachtig gebruikt en voldoet nog steeds.
Deze mix van nieuwe en oude techniek maakt de Tafe een complete trekker. De cabineversie volgt later, net als de zwaardere modellen tot 100 pk, zodat deze Tafe voor het meeste werk is in te zetten.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Massey Ferguson 5455 Dyna-4
2007, € 25.500
-
Kuhn GF 10802-T
2012, P.O.A.
-
Pottinger Novacat 302 ED
Nieuw, P.O.A.
-
Stiga PARK 300
Nieuw, P.O.A.
Vacatures
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %