Glastuinbouw zoekt de dialoog met samenleving

Met de campagne 'Groene kracht vooruit' wil de glastuinbouw ambtenaren, politici en ngo’s een positief verhaal vertellen over de economische en maatschappelijke waarde van de sector. ‘We willen naar buiten treden met wat we nu vooral aan elkaar vertellen.’

Glastuinbouw+zoekt+de+dialoog+met+samenleving
© Thierry Schut

In april vindt de lancering plaats van de driejarige campagne 'Groene kracht vooruit', gericht op ambtenaren, politici en niet-gouvernementele organisaties (ngo's). Initiatiefnemers zijn Glastuinbouw Nederland, de Federatie Vruchtgroente Organisaties, GroentenFruit Huis, Greenports Nederland, Bloemenbureau Holland, Royal FloraHolland, Plantum en de versnellersgroep sierteelt.

'Ons doel is om de economische en maatschappelijke waarde van de glastuinbouw op basis van een eenduidig verhaal en juiste feiten positief over het voetlicht brengen', zegt Jakoline van Straalen, specialist communicatie bij Glastuinbouw Nederland. 'We willen als sector een beweging maken van reactief naar proactief', voegt communicatieadviseur Swetta Mul van Greenports Nederland daaraan toe.


Jaarrond naar buiten treden

Dat laatste is in de ogen van het tweetal nodig, omdat de glastuinbouwsector nu vaak pas inhaakt op issues als anderen die onder de aandacht brengen. Daarom zoekt de campagne Groene kracht vooruit naar de juiste haakjes in het maatschappelijke debat om het hele jaar door structureel naar buiten te treden.

We willen als sector de beweging maken van reactief naar proactief

Swetta Mul, communicatieadviseur bij Greenports Nederland

Van Straalen noemt als voorbeeld de publicatie van Glastuinbouw Nederland op Wereldwaterdag over het project Rainlevelr. Dat voorkomt wateroverlast in woonwijken in het West- en Oostland bij zware regenval, omdat het waterschap glastuinders vooraf vraagt hun waterbassins en -silo's leger te maken om regenwater op te vangen.

De communicatievrouwen leggen uit dat de campagne aansluit bij het Programma Positionering Tuinbouwsector en met één gezamenlijk, actief verhaal naar buiten wil treden. Dat is volgens Van Straalen noodzakelijk in de huidige, grillige samenleving, waarin de glastuinbouwsector soms op basis van onvolledige informatie negatief in het nieuws komt.


Buitenwereld informeren

Dat de sector waardevolle producten levert, volop innoveert en belangrijke bijdragen levert aan de energietransitie en circulaire economie, vertellen de betrokken organisaties nu vooral aan elkaar. 'Met de campagne willen we dit meer aan de buitenwereld laten zien en duidelijk maken welke stappen we al hebben gezet voor het oplossen van maatschappelijke uitdagingen, bijvoorbeeld rond arbeid en water.'

Mul vertelt dat de campagne de doelgroep gericht mee wil nemen in het verhaal van de glastuinbouw en een zaadje wil planten dat zich verder verspreidt. 'De campagne vindt vooral online plaats, afgewisseld met events. Naast vertegenwoordigers uit de sector laten we mensen van buiten aan het woord waarvan we weten dat ze op een luisterend oor kunnen rekenen.'

Tijdens bijeenkomsten en evenementen voor verschillende partijen uit de doelgroep maakt de glastuinbouw kenbaar wat nodig is om de ambities nu en in de toekomst te realiseren. Om de urgentie te benadrukken treden de initiatiefnemers, die zich voor drie jaar aan de campagne hebben verbonden, gezamenlijk naar buiten.


Slagkracht

Alle deelnemende organisaties dragen financieel bij aan de campagne om deze de nodige slagkracht te geven. Vorig jaar is de samenwerkingsstructuur tussen de deelnemers uitgewerkt en focus aangebracht om het brede basisverhaal helder te krijgen.


De campagne heeft een stuurgroep die bestaat uit vertegenwoordigers van deelnemende organisaties en een werkgroep, met daarin, naast Mul en Van Straalen, afgevaardigden van Bloemenbureau Holland, Plantum, GroentenFruit Huis en Royal FloraHolland. Campagnebureau Meute, dat ervaring heeft met politieke en maatschappelijke campagnes, adviseert onder andere over inzet van middelen en de juiste toon in uitingen.

'We hebben Meute geselecteerd, omdat we minder willen zenden, meer gestructureerd en strategisch willen communiceren en zij gevoel hebben voor wat speelt in de samenleving en de politiek', zegt Mul. Voor de campagne zullen glastuinbouwondernemers in onder andere videoclips hun verhaal vertellen en laten zien wat hun toegevoegde waarde is voor de Nederlandse maatschappij, nu en in de toekomst.


Strategisch communiceren

Van Straalen noemt als voorbeelden de 10 procent van de Nederlandse stroomproductie die de glastuinbouw levert, de 300.000 banen die aan de sector zijn gelieerd, de grote stappen die al zijn gezet om duurzaam te telen en te verpakken, het behouden van de wereldwijd geroemde kennis en de voorlopersrol in robotisering en automatisering.

'We willen de positieve kanten van de glastuinbouw beter op het netvlies van beleidsbepalers en opinieleiders krijgen door met hen in gesprek te gaan', stelt Van Straalen.

Aan het eind van het eerste jaar houdt het campagneteam de opgedane ervaringen tegen het licht. Ook om waar nodig de campagne bij te stellen. Van Straalen en Mul zien graag dat de campagne een dialoog met de samenleving op gang brengt die het verhaal van de glastuinbouw ook op de langere termijn versterkt.


Toolkit helpt glastuinders verhaal te vertellen

Een van de middelen om de glastuinbouw positiever op de kaart te zetten, is de door Glastuinbouw Nederland ontwikkelde Toolkit Gezondheid en Geluk. Ondernemers uit de sector vinden daarin verhalen, tips, materialen en inspiratie om te vertellen over de gunstige werking van bloemen, planten, groenten en fruit op de gezondheid en het verminderen stress en eenzaamheid.Ook komen de koelende effecten van bomen, struiken en planten in de bebouwde omgeving aan de orde, die helpen om de gevolgen van klimaatverandering tegen te gaan, is er aandacht voor innovaties om wateroverlast en energieschaarste tegen te gaan en voor investeringen in duurzame warmte.Met de toolkit zijn glastuinders goed voorbereid om vertegenwoordigers uit verschillende doelgroepen op positieve wijze te woord te staan: lokale politiek, onderwijs & jeugd, omgeving & buren, eigen werknemers en media.

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer