EU trekt beurs voor duurzaam voedsel maar niet voor vlees

De Europese Commissie trekt voor komend jaar 185,9 miljoen euro uit voor de promotie van duurzame en hoogwaardige Europese voedingsmiddelen. Daar horen volgens de Europese Commissie geen reclames voor wijn en vlees bij.

EU+trekt+beurs+voor+duurzaam+voedsel+maar+niet+voor+vlees
© Twan Wiermans

Er wordt 81,3 miljoen euro toegewezen aan reclame en promotie in de Europese Unie en 85,1 miljoen euro aan campagnes daarbuiten. Campagnes ter bevordering van duurzaam geproduceerde agrifood krijgen 62 miljoen euro, waarvan 42 miljoen euro voor biologische producten. Deze categorieën omvatten bijvoorbeeld producten die bijdragen aan het verminderen van de afhankelijkheid van gewasbeschermingsmiddelen en antibiotica en het minimaliseren van kunstmest en watervervuiling.

De Europese Unie mag in geen geval de promotie van vleesproducten en alcohol met subsidie ondersteunen, benadrukte demissionair landbouwminister Piet Adema al eerder. Dat is volgens hem een verantwoordelijkheid van de ondernemers en hun organisaties zelf. Adema vindt dat als er al subsidie wordt verleend, dat alleen mag gaan naar aantoonbaar duurzaam geproduceerde en gezonde producten.


In de afgelopen periode konden bedrijfstakken en lobbygroepen voorstellen voor EU-gesteunde promotie bij Brussel indienen. De Europese Commissie zal meer dan driekwart van de geselecteerde projecten meefinancieren. Ook gaat de Europese Unie zelf communicatiecampagnes in derde landen uitvoeren, zoals deelname aan handelsbeurzen, bedrijfsdelegaties en hulp voor markttoegang voor exporteurs. De mogelijkheid tot het indienen van nieuwe voorstellen voor de volgende campagnes gaat open op 18 januari en loopt door tot 14 mei.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    6° / 6°
    90 %
  • Maandag
    8° / 4°
    60 %
  • Dinsdag
    7° / 4°
    20 %
Meer weer