App De Groene Winkelkar brengt boer en consument bij elkaar

Consumenten weten nauwelijks nog waar hun voedselproducten vandaan komen en agrarische producenten weten niet waar die producten terechtkomen. Dat maakt het lastig voor boeren en tuinders om draagvlak te behouden en voor consumenten om de oorsprong van producten te traceren. Melkveehouder Anita Jongman uit Leens denkt daar iets op te hebben gevonden.

App+De+Groene+Winkelkar+brengt+boer+en+consument+bij+elkaar
© Joost de la Court

De app De Groene Winkelkar die Jongman samen met IT-specialisten ontwikkelde, moet die connectie herstellen. De app presenteert veertien producenten met hun producten in de noordelijke provincies en wordt later landelijk uitgerold. Gebruikers reageren volgens de melkveehouder enthousiast.

Boeren, tuinders en consumenten wisten elkaar vroeger te vinden omdat ze dicht bij elkaar in een gemeenschap leefden, schetst Jongman. Alleen komt de tijd dat bijna ieder dorp een eigen melkfabriekje had en burgers een groot deel van hun voedingsmiddelen van hun agrarische buren betrokken niet meer terug. Terwijl die band in haar ogen wel nodig is om de voedselproductie verder te verduurzamen.


Bewustwording

'De korte keten belonen zorgt ook dat het geld direct bij de producent terechtkomt. Daar begint de bewustwording: van de boer naar de consument en andersom', licht de melkveehouder toe.

De korte keten belonen zorgt dat het geld direct bij de producent terechtkomt

Anita Jongman, melkveehouder in Leens

De Groene Winkelkar-app is een uitvloeisel van het katalysatorteam in de AgroAgenda Noord-Nederland, een werkgroep van boeren die de landbouw en de omgeving wil versterken door topvoedselproducten te ontwikkelen in een rijk landschap. Jongman en haar dochter Agnes de Boer maken beiden deel uit van het team. 'We verzinnen daar dit soort oplossingen om burgers meer te betrekken bij hun omgeving.'


Herkomst traceren

Volgens de melkveehouder hebben producenten er baat bij dat consumenten hen kennen. 'Als ze weten hoe die producten worden geproduceerd en door wie, zullen ze dat willen belonen door die producten te kopen. Nu vind je die herkomsttracering in de winkel niet tot nauwelijks terug.'

De Groene Winkelkar is sinds een jaar online en kent die ingang wel. 'Het is een platform om je te presenteren. Consumenten kunnen opzoeken waar bijvoorbeeld de bloemkool van Bakker Bierum te koop is. Van de producten die je in de app kunt vinden, weet je dan direct de achtergrond', stelt de ondernemer. De ontwikkelkosten van de app werden gedekt uit een subsidie van de Regio Deal.


Toegevoegde waarde

'Ik voel het als mijn toegevoegde waarde in de hele voedseltransitie dat ik boeren en consumenten weer aan elkaar kan koppelen. Als consument kun je zo zorgen dat iedere euro die je uitgeeft aan voedsel, bij de juiste boer of tuinder terechtkomt', zegt de melkveehouder.

Jongman denkt dat de app toekomst heeft. 'Iemand moet opstaan om mensen de juiste keuzes te laten maken. Koop je goedkope eieren van kippen die altijd binnen blijven of iets duurdere van vrije-uitloopkippen? De keuze is vrij, als je je maar bewust bent van die keuze.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer