Tuinbouw zoekt nieuwe vorm voor promotie

Volgens de Nederlandse tuinbouwsector is, naast de succesvolle Keukenhof, collectieve promotie nodig om de vooraanstaande positie vast te houden. Na de laatste Floriade en de sluiting van FloriWorld is nog niet duidelijk hoe.

Tuinbouw+zoekt+nieuwe+vorm+voor+promotie
© Keukenhof

De Nederlandse tuinbouw heeft wereldwijd een goede naam wat betreft de productie van planten en bloemen en als voorloper in teeltkennis en innovatie. Dat ook niet-professionele bezoekers uit het buitenland de sector positief waarderen, blijkt uit hun aandacht voor Keukenhof in het Zuid-Hollandse Lisse.

Na de coronapandemie trok het park in het voorjaar van 2022, in de acht weken dat het open was, 1,1 miljoen bezoekers. Dit jaar ligt het bezoekersaantal op 1,4 miljoen. Dat staat in schril contrast met Floriade, die in 2022 zijn laatste editie beleefde in het Flevolandse Almere, en bloemenattractie FloriWorld in het Noord-Hollandse Aalsmeer, die in februari failliet ging.


Traditie

Annemarie Gerards was projectmanager communicatie bij de meest recente Floriade, nadat ze achttien jaar verantwoordelijk was geweest voor de promotie van Keukenhof. Tegenwoordig werkt ze daar als manager commercie en communicatie. Zij vindt dat de drie attracties niet over één kam geschoren moeten worden. 'Keukenhof heeft al 74 jaar een traditie als jaarlijkse showroom voor de Nederlandse sierteelt, met de nadruk op bolbloemen.'

Het Floriadethema 'Growing Green Cities' was bij nader inzien te complex

George Franke, secretaris Nederlandse Tuinbouwraad

Floriade Expo 2022 was een toekomstgerichte expositie over de totale tuinbouwsector, stelt Gerards. 'Met innovaties en oplossingen voor groene steden vanuit de hele wereld. FloriWorld was een binnententoonstelling die gericht was op buitenlandse bezoekers in een periode dat Keukenhof gesloten is.'


Coronacrisis

Gerards schetst dat Floriade veel nadeel heeft ondervonden van de coronacrisis, zeker omdat het als tienjaarlijkse expositie als het ware een start-up was, die nog een relatienetwerk moest opbouwen. Ook de negatieve media-uitingen voor de opening zijn volgens haar deels debet aan de slechte resultaten.

Maar wat haar heeft verrast, is dat potentiële bezoekers na de coronacrisis vooral familie en vrienden wilden opzoeken en niet op zoek waren naar betrekkelijk onbekende evenementen. In haar ervaring oordeelden bezoekers die wel zijn geweest, positief over Floriade en vonden zij de thematiek relevant.

Secretaris George Franke van de Nederlandse Tuinbouwraad (NTR) sluit zich aan bij de opmerkingen van Gerards. Daarnaast vindt hij dat het thema 'Growing Green Cities' en de onderliggende thema's Greening, Healthying, Feeding en Energizing the Cities bij nader inzien te complex waren om bezoekers naar Floriade te trekken.


Visitekaartje

Franke zegt dat de NTR in 1960 het initiatief nam voor de eerste Floriade en dat deze als eigenaar van het merk vervolgens iedere tien jaar heeft georganiseerd. Het doel van de NTR is om het imago en de afzet van de Nederlandse tuinbouw te bevorderen en te ondersteunen. 'De Floriade was daarvoor echt een visitekaartje.'


Ook bij FloriWorld heeft de coronacrisis roet in het eten gegooid. De interactieve 'bloemen- en plantenexperience' opende in juli 2020, maar moest vier maanden later de deuren sluiten. In 2022 bleven de bezoekersaantallen achter bij de verwachtingen.


Niet aantrekkelijk genoeg

'Maar kort door de bocht denk ik dat het concept uiteindelijk niet aantrekkelijk genoeg was, hoewel we geen grondige analyse hebben gedaan, maar dat is wijsheid achteraf', zegt woordvoerder Michel van Schie van Royal FloraHolland, een van de drie aandeelhouders van FloriWorld. De attractie heeft haar beoogde rol als alternatief voor Keukenhof buiten het seizoen niet waar kunnen maken.


Van Schie licht toe dat het interactieve FloriWorld de mogelijkheid bood om een persoonlijke beleving met favoriete bloemen, planten en foto's te creëren. 'Buitenlandse journalisten die hier komen, hebben bijna altijd een enorme bewondering voor de Nederlandse sierteelt. Maar kennelijk is er buiten die kring nog steeds niet genoeg over bekend.'


Highlight

Naar Gerards' idee kon FloriWorld als binnenattractie geen alternatief voor Keukenhof zijn, waarvan de kracht juist is dat het als park vol bloemen een Nederlandse highlight is, vergelijkbaar met de Eiffeltoren.

Van Schie verwacht niet dat er een vervolg op FloriWorld komt in een vergelijkbare vorm, maar hij benadrukt dat het wel belangrijk is om de tuinbouwsector collectief te blijven promoten. Dit om ervoor te zorgen dat bloemen en planten een van de belangrijkste Nederlandse exportproducten blijven.


Energiecrisis

Juist tijdens de huidige energiecrisis zet de tuinbouwsector volgens Van Schie in op duurzaamheid met onder andere alternatieve warmte- en elektriciteitsbronnen, minder CO2-uitstoot, biologische gewasbescherming en een gesloten waterkringloop.

Franke beaamt dat voortdurende aandacht voor positieve beeldvorming nodig is om de vooraanstaande positie van de Nederlandse tuinbouw in binnen- en buitenland vast te houden. Maar elk van de tien brancheorganisaties in de Nationale Tuinbouwraad heeft daarop een eigen visie. 'Het is aan hen om aan te geven welke gezamenlijke en tuinbouwbrede activiteiten wenselijk zijn en hoe die vorm krijgen.'


Nederlandse Tuinbouwraad bestaat uit tien organisaties

De in 1908 opgerichte Nederlandse Tuinbouwraad (NTR) beraadt zich op een nieuwe rol. Sinds 2000 was de belangrijkste activiteit het organiseren van wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade, als initiatiefnemer en als partner van de organiserende regio. In de NTR werken tien organisaties samen: de brancheorganisatie voor handelsbedrijven in bloembollen en boomkwekerijproducten Royal Anthos; GroentenFruit Huis, die de belangen vertegenwoordigt van bedrijven in de afzet van groenten en fruit; de branchevereniging voor de bloembollensector KAVB; LTO-vakgroep Bomen, Vaste Planten en Zomerbloemen; Glastuinbouw Nederland; de branchevereniging voor de sector zaden en jonge planten Plantum; de Vereniging van Bloemenveilingen in Nederland; de Vereniging voor Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten en de branchevereniging voor hoveniers en groenvoorzieners Koninklijke VHG.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    65 %
Meer weer