Europese Unie wijst in campagne op belang plantgezondheid
De campagne #PlantHealth4Life moet het bewustzijn van Europeanen van het belang van de gezondheid van planten op hun dagelijks leven bevorderen.
De campagne is deze week gelanceerd en is een initiatief van de Europese voedselautoriteit Efsa, de Europese Commissie en hun partners in de EU-lidstaten. Doel van de campagne is onder meer om de maatschappij te wijzen op de impact die plantenziekten en -plagen kunnen hebben op de economische ontwikkeling en het milieu in de EU.
Als voorbeeld wordt de verwoestende werking van Xylella fastidiosa aangehaald. Deze bacterie doodde de afgelopen jaren miljoen olijfbomen in de Italiaanse regio Puglia en verspreidt zich inmiddels over heel Zuid-Europa.
In een toelichting op de campagne stelt directeur Bernhard Url van Efsa dat de gezondheid van planten van fundamenteel belang is voor het welzijn van Europeanen en het Europese milieu. 'Deze campagne is een gezamenlijk initiatief om burgers bewust te maken van fytosanitaire risico's. Door individuen uit de hele EU erbij te betrekken, willen we een collectieve verantwoordelijkheid creëren om planten gezond te houden.'
Prioriteit voor alle Europeanen
Claire Bury, adjunct directeur-generaal Voedselduurzaamheid van DG Sante, stelt dat de bescherming tegen plantenziekten en -plagen een prioriteit is van alle Europeanen. 'De kleinste acties kunnen de grootste effecten hebben. Dit begint met gewapend zijn met de juiste informatie en ervoor zorgen dat iedereen deze strijd begrijpt en er op een zinvolle manier aan bijdraagt.'
De boodschap van de campagne is 'houd planten gezond, bescherm het leven'. Waarbij de nadruk ligt op de sleutelrol die iedereen daarin speelt. Een speciale website geeft informatie over het beschermen van de gezondheid van planten. Veel aandacht is er voor de insleep van ongedierte en ziekten via de invoer van planten van buiten de EU. Het advies is om dat liever niet en als het wel gebeurt alleen planten te kopen met een fytosanitaire verklaring.
#PlantHealth4Life is een meerjarige campagne die op verzoek van de Europese Commissie is opgezet. De basis van de campagne is de analyse van gedragingen in verband met de plantgezondheid in de hele EU. Dit jaar ligt de focus op twaalf landen: België, Cyprus, Tsjechië, Estland, Finland, Griekenland, Hongarije, Letland, Litouwen, Montenegro, Noord-Macedonië en Slovenië. Met extra focus op drie van de meest actieve hubs voor reizen buiten de EU, te weten Amsterdam, Madrid en Milaan.
Look how these little green monsters can hide in the plants #PlantHealth4Life #DontRiskIt @EFSA_EU @EPPOnews @bug_beastie @EU_Commission @FAO https://t.co/s0J7XXKdXj pic.twitter.com/O3NinMBpHg
— Plants EFSA (@Plants_EFSA) July 26, 2023
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Gewichtblok 1050 KG BOX ECO
Gebruikt, P.O.A.
-
Niemeyer HR 675-DH
Gebruikt, € 2.500
-
Gewichtblok 600 KG TW-B
Gebruikt, P.O.A.
-
Weidesleep 5 mtr.
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zondag15° / 6°20 %
-
Maandag13° / 9°90 %
-
Dinsdag10° / 7°65 %