Elektrisch voeren bespaart 10.000 euro per jaar

Een elektrisch aangedreven voermengwagen spaart een zware trekker uit. Daarbij is het mogelijk fors te besparen op diesel en onderhoud. De schatting is tot 10.000 euro per jaar. Subsidie helpt bij de dure aanschaf.

Elektrisch+voeren+bespaart+10%2E000+euro+per+jaar
© Hans Prinsen

Vier jaar geleden ontwikkelde Kuhn-importeur Reesink Agri een elektrisch aangedreven voermengwagen. Daarvan zijn er nu drie in Nederland. Dat zal komend jaar flink groeien door de subsidieregeling 'Investeren in groen-economisch herstel' van 60 procent op elektrisch aangedreven voertuigen, waar deze mengwagen onder valt.

'We hebben afgelopen tijd tweehonderd aanvragen gehad', zegt Gert-Jan Hegeman van Reesink Agri die de voermengwagen zelf ontwierp. 'Ik verwacht dat de regeling wordt overschreven door het enorme aantal elektrische minishovels dat is aangevraagd. Dat kunnen er wel vijfduizend zijn. Alleen al in mijn woonplaats heeft de lokale dealer daarvoor al veertig tot vijftig aanvragen liggen.'


Subsidie

Op de wagen rustte al MIA- en Vamil-subsidie en boeren tot en met veertig jaar konden de POP3-subsidieregeling voor Jonge Landbouwers krijgen. Dat is belangrijk, want een nieuwe 18 kuubs Profile More-E-voermengwagen met twee vijzels en 32 kilowatt aandrijving kost 120.325 euro. Een vergelijkbare standaardwagen met elektrische bediening, hydraulische steunpoot, groothoekaftakas en schakelkast kost slechts 44.485 euro.

We hebben afgelopen tijd tweehonderd aanvragen gehad

Gert-Jan Hegeman, Reesink Agri

'Het wordt interessant als je tussen de 10 en 20 liter per dag gebruikt. Dan kun je de wagen met 10.000 euro per jaar in 7,5 jaar terugverdienen. Zonder subsidie', verwacht Hegeman.


Voorbeeldberekening

In een voorbeeldberekening gaat Reesink Agri uit van een situatie waarbij dagelijks 1,5 uur wordt gemengd en daarmee 14,29 liter wordt verbruikt. Jaarlijks is dat 5.216 liter en bij de oude gemiddelde dieselprijs van 1,20 euro exact 6.259,47 euro. Voor onderhoudskosten aan een trekker telt Reesink Agri nog eens 4.434,75 euro per jaar, oftewel 13,50 euro per uur. In totaal is dat 10.694,22 euro.

Bij een energiebehoefte van 7.840 kilowattuur van de elektrische voermengwagen zou dit bij stroom van zonnepanelen jaarlijks 466,18 euro kosten. Heeft een ondernemer geen zonnepanelen op het dak liggen, dan kost de wagen aan inkoop van stroom 862,47 euro. Zo becijfert de Kuhn-importeur dat de wagen een jaarlijkse besparing geeft van 10.228,04 tot 9.831,85 euro.


Aandrijfunit

Dit verschil is puur op gebruik. Afschrijving, rente en inruilwaarde zijn niet meegeteld. De More-E-aandrijfunit met accupakket, omvormer, tandwielkast en hydropomp is te plaatsen op elke dissel van een Profile-wagen tussen de 9 en 30 kuub, dus ook op gebruikte wagens die al vanaf 2014 draaien. Subsidie geldt alleen voor nieuw materieel en is dus minder interessant. Sinds kort zijn er naast 40 kilowatt-units ook units van 32, 64 en 80 kilowatt.


Dagelijks moet de wagen aan een 400V/16A-krachtstroomstekker.
Dagelijks moet de wagen aan een 400V/16A-krachtstroomstekker. © Hans Prinsen

De onderhoudskosten en de levensduur van de aandrijfunit zijn nog niet bekend. Alleen de haakse overbrenging moet worden ververst. Reesink Agri ontwikkelde de unit samen met dochterbedrijf Motrac Industries, bekend van de Linde-hydrauliek. Een vergelijkbare elektrische aandrijving wordt gebruikt in de Reco eTrac-werktuigendrager. De fabriek van Kuhn is geen partij in het project en de aandrijving is dan ook bedoeld voor Nederland.


Geen zware trekker nodig

De eerste drie gebruikers zijn tevreden over de elektrisch aangedreven voermengwagen. Een belangrijke aankoopreden is dat er geen zware trekker nodig is. Het mengen en zeker het opstarten van een volgeladen mengkuip vragen immers vermogen. De watergekoelde magneetmotor levert nominaal 82 kilowatt en heeft een maximaal koppel van 700 newtonmeter.

Voor opstarten via de vertragingskast is er 2.000 newtonmeter beschikbaar, dus opstarten is zeker voor zo'n elektrische aandrijving geen punt. Daardoor is er alleen een lichte eenvoudige trekker nodig om de wagen te verplaatsen tijdens het lossen. Dit kan ook met een shovel of verreiker die de wagen laadt. Ook noemt een enkeling het geluid en de CO2-uitstoot als voordeel. Gebruik van eigen energie wordt steeds belangrijker bij melkfabrieken.


Batterijpakket

De hydraulische cilinders van de kleppen, steunpoot en vijzels worden aangedreven door het batterijpakket dat is gekoppeld aan het eigen hydraulisch circuit. Er is zelfs geen doorsteek van de aftakasaandrijving, mocht de aandrijving uitvallen. Tijdens het laden staat de wagen hydraulisch op de handrem voor stabiliteit en veiligheid.


Een afstandsbediening werkt tot een kilometer afstand.
Een afstandsbediening werkt tot een kilometer afstand. © Hans Prinsen

De bediening gaat geheel via een afstandsbediening die tot 1 kilometer contact houdt. Hiermee zijn ook de vijf vijzeltoerentallen in te stellen en de noodstop. Uit veiligheid ontbreekt het bordes voorop.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    65 %
Meer weer