'Storende radioreclame tijdens het schudden en harken'

Wat is het toch een bijzonder voorjaar. Over minder dan vijf weken is het alweer de langste dag, maar het mooie weer moet nog komen. Toch zijn onze laatste lammetjes geboren en hebben bijna twee weken terug de eerste melkveehouders hun eerste snede binnengehaald. Onze koeien lopen pas drie weken buiten, terwijl ze normaal gesproken al de eerste week van april naar buiten gaan.

%27Storende+radioreclame+tijdens+het+schudden+en+harken%27
© Dirk Hol

Het is overal nat. Toch vind ik dat de melkveehouderij er nog niet eens veel last van heeft. Bij akkerbouwers is meer reden tot paniek. Er worden nog volop aardappelen gepoot en bieten gezaaid. In delen van Groningen en Flevoland verzuipen ze de volgende dag na een enorme regenbui. Wat een ellende.

Sommige akkerbouwers hier in de buurt zetten op sommige percelen de uien al om naar kool of broccoli, want uien na half mei zaaien hoeft niet meer. Wie weet wat de zomer brengt, als het blijft regenen en de temperatuur straks wel komt, dan wordt het misschien wel een supergroeizaam seizoen.

Maar de harde datumeisen van het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) zullen in gedrang komen als de zomer tegenvalt. Want dan zal het vroege oogsten ook moeten worden verlengd. Het blijkt maar weer dat we mét de natuur werken en geen kalenderlandbouw kunnen toepassen. We gaan het zien.

De harde datumeisen van het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid zullen in gedrang komen als de zomer tegenvalt

Iris Huisman, melkveehouder en teeltadviseur in Wieringerwerf

Waar ik me veel aan stoor tijdens het schudden of harken op de trekker, is de radioreclame van Wakker Dier over de Campina Open Boerderijdagen en de cursus 'Koekeloeren'. Ik heb deze reclame aangeklaagd bij de Reclame Code Commissie. Ik vind het niet kunnen dat je zo over een open dag bij iemand op het erf kunt praten.

Wij hadden laatst een Dagje bij de Boer, een supergezellige en leuke dag met bijna 1.200 enthousiaste mensen. Ik had er niet aan moeten denken als er dan een paar raddraaiers waren gekomen. Gelukkig hoor ik van verschillende Campina-boeren dat ze het niet erg vinden als deze mensen wel komen, want dan kunnen ze het goed uitleggen. That's the spirit!

Maar waar ik misschien zelf nog de meeste vragen en een raar gevoel bij krijg, is de reclame voor sojamelk. Het zal je zuivelverwerker maar zijn die de overstap maakt naar sojamelk.

Dan valt de tulp, de trots van de bollenteelt, ook nog af voor de verkiezing van nationale bloem van Nederland, omdat ie oorspronkelijk niet uit Nederland komt. Terwijl in het voorjaar massa's toeristen naar Nederland komen om tulpenvelden te bekijken. Dan denk ik weleens: wij kunnen in de hele agrarische sector zo goed ons best doen om aan het nieuwe GLB te voldoen, maar wordt dat ook door de maatschappij erkend?

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer