LTO: transportmaatregel oude melkkoe met gebrek lijkt definitief
Het transport van melkkoeien die licht gewond of ziek zijn, is per 3 april niet meer mogelijk naar het buitenland. Bestuurder Jeannette van de Ven van LTO Nederland houdt er rekening mee dat dit geen tijdelijke maatregel is, maar een definitieve.
Van de Ven weet dat het besluit van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) om deze dieren niet meer te certificeren, is genomen omdat er de laatste periode meldingen gekomen zijn van slachthuizen in het buitenland. Daar blijken dieren uit Nederland te zijn aangekomen die niet op transport hadden gemogen. De laatste meldingen zijn afkomstig uit België. 'Dat het aantal meldingen niet afneemt, is een zorgelijke situatie. Tegelijkertijd gaat het om een heel klein aantal dieren, ook als je kijkt naar de categorie licht gewonde en zieke dieren.'
Ze concludeert daarom dat een aantal bedrijven die dit slecht doet, de rest van de sector in een lastige situatie brengt. 'Deze melkkoeien kunnen dus niet meer naar een slachterij in het buitenland. In heel wat gebieden is het dichtstbijzijnde slachthuis echter in het buitenland en niet in Nederland. Deze maatregel van de NVWA is dus niet in het belang van deze dieren. Die moeten dan langer reizen, wat je juist niet wilt.'
Goed beoordelen
De LTO-bestuurder vindt het belangrijk dat melkveehouders samen met hun dierenarts goed kijken of een dier wel of niet getransporteerd kan worden. 'Regelmatig is het juist beter voor het dier om dan niet op de boerderij te blijven. Het dier kan dan nog wel een goede rol vervullen in de voedselketen. Aan deze discussie zitten veel mitsen en maren. Daar zou de NVWA ook goed naar moeten kijken.'
Voor de varkenshouderij heeft de NVWA-maatregel waarschijnlijk weinig effect. Dat komt volgens Van de Ven doordat richtsnoeren die in Europees verband zijn opgesteld in deze sector meer handvatten geven voor de NVWA. Drie kleurcategorieën geven aan of een dier getransporteerd kan worden.
Aanpassingen in vervoer
Groen kan, rood niet en bij oranje moeten er aanpassingen gedaan worden in het vervoer. 'Ook daar zijn nog wel discussies', wee Van de Ven. 'Want is iets een kleine of een grote navelbreuk? En hoe moet het vervoer dan aangepast worden? Daar zijn nog discussies over.'
Toch kan de NVWA hier meestal goed mee uit de voeten. Bij rundvee zijn die Europese richtsnoeren er niet en zijn er sectorprotocollen ontwikkeld. Voor de NVWA is dit in de praktijk niet duidelijk genoeg, blijkt uit de maatregelen en reactie van de toezichthouder.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Kuhn GA 8121
2011, € 13.000
-
Claas Arion 470 Cis
Gebruikt, P.O.A.
-
Iseki TM 3185 compacttractor
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X167 (ZND) #65695
Gebruikt, € 5.247
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / -2°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %