5 vragen over levend wegen van varkens voor ze naar slachterij gaan
Varkens levend wegen voor ze naar de slachterij gaan loont. Niet alleen wanneer de dieren naar het buitenland gaan. Ook als ze in het binnenland blijven. Dat schrijft de Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) in haar nieuwsbrief.
Vanwaar dit bericht?
'De laatste tijd valt het ons op dat er behoorlijke verschillen in aanhoudingspercentages zijn tussen slachterijen', schrijft de POV in de nieuwsbrief die vrijdag naar de leden ging. Gaat een vrachtwagen standaard voor het laden van de varkens en daarna over een weegbrug, dan kan een ondernemer de kilo's varken vergelijken met de geslachte kilo's.
Waarom gebeurt wegen wel wanneer varkens op bijvoorbeeld Duitsland worden geleverd?
In Duitsland zijn de slachtcondities anders. Ook is de variatie in aanhoudingspercentage tussen slachterijen daar groter. POV noemt het belangrijk dat ondernemers zich daarvan bewust zijn.
Onder de huidige marktomstandigheden is het voor een varkenshouder aantrekkelijk om veel kilo's vlees te leveren. Met de in Duitsland gehanteerde leverings- en slachtvoorwaarden is dat lastiger. Een week of zes geleden lag het Duitse prijspeil boven het Nederlandse. Die situatie is nu gekanteld.
Waardoor vallen koppels tegen?
Het is lang niet altijd duidelijk waardoor verschillen in aanhoudingspercentage ontstaan. Bijvoorbeeld beren slachten meer weg dan borgen. Datzelfde geldt wanneer een varken niet nuchter is wanneer deze naar de slachterij gaat.
Wie varkens levert op Duitsland heeft naast hogere transport- en keuringskosten te maken, met andere leverings- en slachtvoorwaarden. De kwaliteit, sortering en het gewicht luisteren nauwer. Duitse slachterijen vragen bijvoorbeeld vleesrijke dieren met Piétrainbloed.
Daarnaast mag een vracht beren en gelten in Duitsland een geslacht gewicht hebben van 94 à 95 kilo per dier. De combinatie borgen en gelten mag iets zwaarder zijn. In Nederland is zonder korting een geslacht gewicht van 102 tot 104 kilo per dier geaccepteerd.
Wat is de financiële impact van 1 procent meer of minder?
In Nederland staat bij een geslacht gewicht van 100 kilo 1 procent meer of minder inslachting gelijk met 2,30 euro. Vermenigvuldigd met het aantal dieren dat op een vrachtwagen gaat, loopt 1 procent verschil al gauw op naar 460 euro per vracht vleesvarkens.
Wat is de winst van wegen voor een vracht varkens wordt geleverd?
De winst die daarmee te behalen is, is inzicht. Weten wat het aanhoudingspercentage van de varkens is en weten welke variatie daarin voorkomt. Dat biedt ook de mogelijkheid om richting slachterij vragen te stellen. In Nederland schommelt het aanhoudingspercentage tussen de 77 en 81 procent.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Tractor 5067E (BV) #159234
Gebruikt, P.O.A.
-
SOLIS SOLIS 26
2022, € 10.500
-
John Deere - 6155R AP
2022, P.O.A.
-
Lemken Cultivator (geen schijveneg) Karat 10 (ZND) #75861
Gebruikt, € 14.959
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %