ZLTO start campagne om imago groen onderwijs te verbeteren

Werken in de land- en tuinbouw is zeer veelzijdig. Dit is een van de boodschappen uit de campagne ‘Word wijs in groen onderwijs’. In opdracht van Stichting MLTS ontwikkelde ZLTO deze campagne voor jongeren van 12 tot 18 jaar om het imago van groen onderwijs te verbeteren en het werken in de branche te stimuleren.

ZLTO+start+campagne+om+imago+groen+onderwijs+te+verbeteren
© ZLTO

De website wegwijsgroenonderwijs.nl geeft duidelijk weer welke mogelijkheden er voor jongeren zijn als ze kiezen voor een opleiding of werk in de groene sector. Om deze onlinegids voor studiekiezers bekend te maken en het imago van de branche te versterken, loopt er een socialemediacampagne op onder meer TikTok, Instagram en Facebook.

Verder bestaat de campagne uit promotiematerialen voor onderwijsprofessionals en buitenreclames. De campagne is net van start gegaan, ruim een maand voor de sluiting van de aanmeldtermijn voor groene middelbare opleidingen eind april. In totaal overbrugt de campagne vier voorlichtingsrondes van het groene onderwijs tot en met december 2024. Voorlopig ligt het accent op groene opleidingen en (bij)banen in Zuid-Nederland.

ZLTO-bestuurder Remco Beekers: ‘De vraag naar arbeidskrachten in de groene sector is hoog, maar de instroom is laag en de uitval te groot. Met de campagne beoogt ZLTO een betere bekendheid, meer begrip en een betere beleving van leren en werken in de groene praktijk, want het boerenerf heeft veel te bieden.’


@wegwijsgroenonderwijs Ontdek het Groene Onderwijs en draag bij aan voldoende voedsel voor iedereen! Kom naar de website en word wijs in het Groene Onderwijs!#food#boerderij ? original sound - wegwijsgroenonderwijs

Daarnaast zet de belangenorganisatie in op een betere aansluiting op de praktijk door tijdens de opleiding het ‘leren in de praktijk’ dichter bij studenten brengen. Dat kan met excursies, gastlessen, snuffelstages, boerderijlessen, onderwijs op locatie en opdrachten uit en in de praktijk. Op deze manier wil ze de samenwerking opzoeken met groene scholen, stichtingen, netwerken en andere onderwijspartijen.


Beroep van de toekomst

‘Er zijn veel studiekiezers die iets willen met dieren, bloemen, planten, voedsel of techniek. Maar ze denken dan niet aan een groene opleiding. Laat staan dat ze komen werken op de boerderij. Terwijl groen onderwijs slim inspeelt op deze behoeften met moderne onderwijsfaciliteiten in de praktijk. Alles om werk te maken van het beroep van de toekomst in de groene praktijk’, aldus ZLTO-bestuurder Beekers.

Doelgroepen van de campagne ‘Word wijs in groen onderwijs’ zijn de studiekiezers van 12 tot 18 jaar, hun ouders en onderwijsprofessionals. De campagne wordt mogelijk gemaakt door Stichting MLTS.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer