'Vergeet consument niet'
De Nederlandse land- en tuinbouw wordt nadrukkelijk gevraagd zich aan te passen aan de veranderende wensen van de maatschappij en de politiek. Het gaat daarbij om wat wij produceren en hoe wij dat produceren binnen steeds stringentere randvoorwaarden.
Deze voorwaarden worden ons opgelegd door toenemende wet- en regelgeving op het gebied van klimaat, natuur en water. Daarnaast hebben wij te maken met niet eerder vertoonde kostenstijgingen voor onder andere energie, grondstoffen en arbeid. Uiteindelijk is hieruit maar één conclusie te trekken: de prijs van voedsel moet en gaat dus omhoog.
Maar hier beginnen ook mijn zorgen, omdat wij in deze ontwikkeling de consument lijken te vergeten. Wij kunnen als land- en tuinbouw fantastische voedingsproducten produceren die voldoen aan de wensen van de maatschappij en haar beleidsmakers. Naast voedsel houden wij een landschap in stand, doen wij aan natuurbeheer en dragen wij bij aan een leefbaar platteland. Maar hoe lekker, gezond, lokaal, duurzaam, plantaardig of welzijnsvriendelijk ons product ook is, als de consument het zich niet kan veroorloven het te kopen of het niet kent, dan hebben wij als primaire sector een probleem.
Daarom ben ik blij met het initiatief van LTO Nederland om over het project 'Waardecreatie in ketens' in gesprek te zijn met de hele keten om voor de primaire sector een eerlijke prijs voor producten proberen te realiseren. Hier ligt ook een verantwoordelijkheid voor de overheid. Goed en betaalbaar voedsel is een eerste levensvoorwaarde.
De prijs van voedsel moet en gaat dus omhoog
Voor de paddenstoelensector zijn wij constructief in gesprek met ketenpartijen en hebben wij voortgang geboekt, maar het uiteindelijke doel is nog niet bereikt. Daarnaast is de paddenstoelensector een minder bekende sector. Ik ben dan ook blij dat de overkoepelende telersorganisatie voor de paddenstoelenteelt in Europa (GEPC) heeft besloten het initiatief te nemen voor een promotiecampagne voor champignons in Europa.
Paddenstoelen voldoen namelijk aan bijna alle gewenste eigenschappen van de maatschappij en de politiek, maar zijn bij de consument onvoldoende bekend. Gezond, lekker, duurzaam, geen gebruik van gewasbeschermingsmiddelen in de teelt, 100 procent gebruik van reststromen uit onder meer de akkerbouw, paarden- en pluimveehouderij en aan het eind van de teelt is het restproduct champost een fantastische bodemverbeteraar. Ofwel: 'Be good and tell it.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Kubota L1382 HDW Compact traktor
Gebruikt, P.O.A.
-
Walker MB SD18
2007, P.O.A.
-
Claas Arion 430 cis
2011, P.O.A.
-
ST1620
Gebruikt, € 2.500
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %