CEO Arend Kuperus: 'Melktechniek vult JOZ perfect aan'

JOZ in het Noord-Hollandse Westwoud verzet bergen sinds het in 2019 deels is overgenomen door Rabobank Participaties. Een duidelijke strategie van groei en innovatie is ingezet bij het voormalige familiebedrijf dat zich vooral richtte op mestschuiven en -robots. Afgelopen zomer is ook melkmachinefabrikant Fullwood over genomen. CEO Arend Kuperus vertelt hoe dat nu verloopt.

CEO+Arend+Kuperus%3A+%27Melktechniek+vult+JOZ+perfect+aan%27
© Frits Huiden

'Wij zijn een maakbedrijf, we richten ons op innovatie en willen daarmee het totale pakket in de melkveehouderij leveren. Wij blijven bij onze leest. De koe is echt onze kracht', geeft Kuperus aan. 'We gaan niet zomaar buiten onze sector aan de slag.'

In de handel moet je elkaar iets gunnen, zelf ontwikkelen of samenwerken maakt niet uit

Arend Kuperus, CEO Fullwood JOZ

Die strategie werkt, volgens de JOZ-directeur. 'De afgelopen drie jaar is JOZ al met 115 procent gegroeid tot een omzet van 40 miljoen euro. Voor de Gazoo-stikstofkraker zijn al 386 aanvragen binnengekomen. Als de plannen van de overheid eens duidelijk zouden worden, kunnen we volledig aan de slag.'

Op een aandeelhoudersvergadering sprak Kuperus al eens uit dat hij de melkmachinetechniek in wil. 'Het vult JOZ perfect aan en daar ligt mijn achtergrond. Ik wist dat Fullwood een goede kandidaat zou zijn', motiveert hij de overname. 'Het bedrijf kwam voor JOZ op het goede moment te koop. Ook Fullwood had samen met zijn koeltechniekafdeling in Zedelgem, Packo Fullwood, 40 miljoen euro omzet en net als JOZ zo'n 130 medewerkers. De bedrijven waren dus ongeveer even groot.'


Wat hebben jullie exact overgenomen van Fullwood?

'Alleen de melkmachinetak Fullwood Milking in het Britse Ellesmere. We huren het pand voorlopig van de vorige eigenaar Pindustry, maar blijven zeker in Engeland produceren. Door de brexit betrekken we binnenkort ook een tweede locatie op industrieterrein Agriport, naast John Deere-dealer Kraakman langs de A7 bij Middenmeer. Daar zullen we ook melkrobots gaan bouwen en hopen we in januari de eerste M2erlin-robot af te hebben.

'Packo Fullwood in Zedelgem kochten we niet. Koeltechniek is echt een heel andere tak van sport. Bij het leveren van een totaalpakket aan een veehouder zijn we nu dus ook vrij om daar zelf een partner in koeltechniek bij te zoeken.'


Waarom zou JOZ wel een succes van Fullwood kunnen maken, terwijl anderen daar moeite mee hebben? De herstructureringsmanager sprak van een orderboek van 350 robots, terwijl er eigenlijk jaarlijks 1.000 moeten worden verkocht om de ontwikkelingskosten te dekken.

'Er is een groot vertrouwen in de naam JOZ. De melktechniek past niet echt bij een investeringsmaatschappij als Pindustry. Voor ons is het dagelijkse praktijk. Fullwood heeft daarbij ook gewoon een heel goede robot en bedient een kwart van de Nederlandse markt.

'Nu, na vier maanden, hebben we al 650 orders voor robots binnen en met de huidige melkprijs zal dat alleen maar toenemen. Ik denk dat we ook zonder de koeltechniek snel weer bij de 40 miljoen euro omzet zijn met melktechniek.

'Daarbij worden we ook actiever op de Amerikaanse markt. Grote bedrijven daar willen veel robots tegelijk, eventueel in ons batchmilkingprincipe. Om aan alle strenge toelatingseisen te kunnen voldoen, werken we nu met het bedrijf Galaxy als importeur dat eerder met SAC werkte.'


Verandert de structuur van het bedrijf?

'Fullwood bestond voorheen uit eilanden die elk hun eigen zaakjes regelden. Nu is er voor alle vestigingen en importeurs bijvoorbeeld één centrale inkoop en één centrale voorraad. Voor JOZ verandert er in principe niets. We blijven in Westwoud met dezelfde mensen en kunnen doorgroeien in Middenmeer, waar dus ook melkrobots zullen worden gebouwd.


Tekst gaat verder onder kader.
Arend Kuperus, de Friese CEO van Fullwood JOZ, heeft een rijke carrière in de melktechniek achter de rug en daarbij voor veel grote merken gewerkt. Als boerenzoon studeerde hij aan de HAS en ging daarna aan de slag als salesmanager bij Delaval (1988), directeur bij Schaap Dairies (1990), general manager Europe bij Boumatic in Emmeloord (2013) en general manager bij AfiMilk (2015). Met AfiMilk heeft Fullwood sinds 2018 een samenwerking op het gebied van software en elektronica (Crystal-programma). Decennialang was Kuperus directeur en later eigenaar van MTM International. Dit bedrijf trad op als importeur van Amerikaanse melkmachinemerken als Surge naar bijvoorbeeld Rusland, Oost-Europa en Azië.

'Daarnaast is Fullwood JOZ opgericht. Beide bedrijven hangen onder het moederbedrijf Chamo, met mij als CEO en een financieel en operationeel directeur. Beide bedrijven staan los van elkaar met eigen structuren en een eigen ERP-systeem. Vandaar dat we ook nog steeds mestrobots blijven produceren voor Delaval en GEA. Het concurreert niet. De JOZ-producten verschijnen ook niet met Fullwood-kleur en -logo, maar blijven groen.

'Op allerlei terreinen zijn er natuurlijk synergievoordelen te halen. Wij hebben er een enorm servicenetwerk bijgekregen. De monteur van de mestrobot kan ook de melkrobot repareren en andersom. Huidige JOZ-dealers gaan we niet verplichten om ook Fullwood-dealer te worden. Van Fullwood-dealers hoop ik wel dat ze ook JOZ in het pakket opnemen, voor zover ze dat al niet hebben.'


Hoe belangrijk is conventioneel melken nog voor Fullwood JOZ?

'Een deel van de veehouders, zeker op grote bedrijven, zal conventioneel blijven melken. Wij willen daarom ook alle typen blijven bouwen, van carrousel-, swing-over- tot zij-aan-zij- met rapid exit- en visgraatstal.

'We gaan hier wel meer standaardiseren, met voor elk type iets minder uitvoeringen en keuzes. Meer 'one size fits all', want het is bijna niet te doen om alle varianten en specifieke uitvoeringen te blijven bouwen. Ook komt er een centraal installatieteam per land. Een dealer die twee carrousels per jaar verkoopt kan die ondersteuning goed gebruiken.'


Hoe ziet de toekomst eruit? Wat wordt het volgende product dat JOZ wil hebben?

'Ik ga echt voor groei en innovatie. Mij moet je niet gewoon maar op de winkel laten passen. Daarin verwacht ik behalve van Fullwood JOZ ook veel van de Gazoo-stikstofkraker. In Nederland is er vooral onzekerheid, maar we blijven ook hierin een voorloper. Dus dan komt de interesse voor deze techniek later ook in andere landen. Dat zien we nu al in Canada.

'Verder zijn we bezig met een voerrobot. Dat is het enige wat nog ontbreekt als je een totaalpakket wil leveren binnen de melkveehouderijtechniek. Het moet een autonoom rijdende robot worden, die het liefst zelf zijn voer haalt uit de silo. Of we die helemaal zelf ontwikkelen of via een samenwerking met een derde maakt niet zoveel uit. Het gaat om de innovatie, niet om zelf het wiel uit te vinden. In de handel moet je elkaar iets kunnen gunnen.'


Webinar over kalveropfok

Wat is op uw bedrijf de sterkste schakel in de kalveropfok? Een goed begin van het leven van een koe begint met een goede biestvoorziening als kalf. Maar dan? Wat bepaalt het succes van de kalveropfok? Op 7 december om 20 uur organiseert Nieuwe Oogst samen met MSD een webinar over alle aspecten die de kalveropfok tot een succes maken. Aanmelden kan hier

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer