Grotere arealen geven Delvano-zelfrijder kans

Fabrikanten van veldspuiten kijken met argusogen naar de toenemende druk op gewasbeschermingsmiddelen en het dalende aantal boeren. Zeker fabrikanten die kleinschaliger werken, moeten veel kosten maken voor de ontwikkeling van hun machines. Elke markt heeft immers zijn eigen technische eisen om aan te voldoen. Het was een van de redenen dat zelfs de grote machinefabrikant Lemken stopte met zijn spuitdivisie.

Grotere+arealen+geven+Delvano%2Dzelfrijder+kans
© Frits Huiden

Dat kleinschaligheid ook een voordeel kan zijn, bewijst het Belgische familiebedrijf Delvano, dat nu 55 jaar bestaat. Joachim Vanlerberghe is de derde generatie aan het roer. 'Het klopt dat de ontwikkelingskosten hoog zijn, maar als familiebedrijf zijn wij van niemand afhankelijk. Daarbij focussen wij ons vooral op Nederland, België en Noord-Frankrijk waar de eisen dichter bij elkaar liggen', zegt hij.

Delvano kan daardoor zelfs investeren in de ontwikkeling van een kleine 1.000 of 1.200 liter gedragen veldspuit, terwijl die markt het sterkst daalt. De spuit is nu ook verkrijgbaar met hydraulische bediening van 16 tot 18 meter brede bomen, elektrische kranen en spuitcomputer. 'Vlot opklappen van de bomen is belangrijk. De percelen zijn hier klein. We hebben een klant die de bomen wel 56 keer per dag in- en uitklapt', zegt Vanlerberghe.


55 jaar geleden eerste zelfrijder

'Wij pakken meer zaken anders aan. Zo kwamen wij al 55 jaar geleden met de eerste zelfrijdende spuit en zijn pas daarna de getrokken en gedragen spuit gaan maken. Anderen begonnen juist andersom met eerst het kleine materiaal.'

Spuittechniek blijft altijd nodig, al is het maar in combinatie met mechanische onkruidbestrijding of om planten te voeden

Joachim Vanlerberghe, Delvano

De nadruk ligt voor Delvano nog steeds op zelfrijders. 'Het aantal boeren neemt af, maar het areaal blijft gelijk en dat vraagt om meer capaciteit', merkt Vanlerberghe. De laatste ontwikkeling bij het bedrijf is dan ook de nieuwe ST-serie zelfrijder. Er zijn vijf modellen gemaakt in het zwart met geel en luchthoorns en ledverlichting op de cabine.


ST-20 en ST-27

De ST-serie is een kleinere zelfrijder met vaste spoorbreedte en ander onderstel. De ST-20 en ST-27 zijn verkrijgbaar met tankinhouden van 3.300 tot 7.000 liter en spoorboombreedtes tot 57 meter. De bouwwijze is gelijk aan de Euro-Trac en Terresta met motor achterop. Deze cabine komt niet meer van New Holland, maar sinds de verplichting voor overdruk van het Italiaanse Lochmann.


© Frits Huiden

De motor komt van Deutz, de wielmotoren zijn van Poclain en de topdelen bij bomen boven de 40 meter van het Franse Pommier.


Samenwerking

Voor hightech ontwikkelingen zoekt Delvano de samenwerking. Daardoor is er ook Spot Spraying te krijgen en de gps en gewassensing van CNH. Ondertussen kwam Delvano zelf met lucht geïnjecteerde, pulserende doppen en won het bedrijf een onderscheiding met het Smart-Multi-Connect-systeem. Hiermee is diagnose van de spuit met een tablet of smartphone in de cabine of staand naast de machine of achter de pc in huis mogelijk.


Joachim Vanlerberghe, Delvano
Joachim Vanlerberghe, Delvano © Frits Huiden

'Spuittechniek blijft altijd nodig. Al is het maar in combinatie met mechanische onkruidbestrijding of om planten te voeden', zegt Vanlerberghe. 'Mensen willen een gezond, maar ook een mooi product. Groente of fruit met een vlekje of afwijking erop pakken ze liever niet uit het schap.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer