Robots steeds beter in vorm voor veldwerk

De AgXeed veldrobot op vier wielen in plaats van rupsen en de demonstratie van de e-Robotiller die gebouwd is op initiatief van H-Wodka. Het waren twee primeurs op de demodag van Nationale Proeftuin Precisie Landbouw (NPPL) deze week in Lelystad.

Robots+steeds+beter+in+vorm+voor+veldwerk
© Frits Huiden

Daarnaast werden nog veel andere veldrobots en slimme technieken getoond. Veel zit in de proeffase maar de professionaliteit neemt toe. Veel veldrobots worden getest in de duurdere gewassen in Nederland waar arbeid duur is en subsidie, onderzoek en goede technische begeleiding voldoende beschikbaar is. Toch wordt ook toekomst gezien bij grootschalige landbouwgebieden op andere continenten.

‘Het gaat niet eens zozeer om de arbeidskosten’, zegt Christian de Vries, oprichter van Agri 2.0 dat onlangs werd overgenomen door de APH Group. ‘Zo’n veldrobot werkt ook heel nauwkeurig en gaat continu door. Dat kan interessant zijn’, overweegt hij met een blik op de werkende AgXeed Agbot.

De Agbot was er al op twee rupsen en als driewieler met spuitopbouw. De AgBot 2.055W4 heeft hetzelfde chassis als de driewieler maar nu met een vooras met fuseebesturing en vier wielen. Er zijn spoorbreedtes van 1,50 tot 3 meter voor beddenteelt. Voor banden valt te kiezen van 270 tot 710 millimeter breed.

Veldrobot werkt nauwkeuriger en draait de hele nacht door

Christian de Vries, oprichter van Agri 2.0

3.200 kilo

Onder de kap ligt een 2,9 liter Deutz dieselmotor van 75 pk, maar sterkere motoren zijn mogelijk. Het eigen gewicht ligt op 3,2 ton. De veldrobot heeft een fronthef met zweefstand.

Achter tilt de hef 4 ton en voor beurt de fronthef 1,5 ton. De robot heeft LS-hydrauliekventielen en Isobus-aansluitingen. Op de demo reed de veldrobot autonoom met een Schmotzer-schoffel.

AgXeed vraagt voor deze nieuwe telg 160.000 tot 170.000 euro. De rupsuitvoering van 156 pk kost rond de 260.000 euro.


Autonoom werktuig

Een veldje verder rijdt de e-Robotiller van H-Wodka. Gedachte achter deze veldrobot is dat het zelfrijdend werktuig met 3.500 kilo lichter is dan met een trekkend voertuig. De machine drijft in de demo zes spijlrollen aan met daartussen een egalisatiebalk.

‘Nu werkt de robot als verkruimelrol maar het is de bedoeling dat je de aandrijfunit kan overzetten op andere zelf aangedreven werktuigen zoals bijvoorbeeld een frees, spitmachine of beregeningspomp’, verduidelijkt Dirk Reedyk, die de bouw voor zijn rekening nam.

De rollen werken als wielen en zorgen voor steun, sturing en de ondiepe grondbewerking. Elke rol heeft 30 kilowatt elektromotor en de snelheid is traploos in te stellen. Bijzonder is dat de aandrijfunit loopt op waterstof en kan verschuiven om gewicht te verplaatsen en zo de werkdiepte te verstellen.


De e-Robottiller gebruikt een brandstofcel voor de aandrijving.
De e-Robottiller gebruikt een brandstofcel voor de aandrijving. © Frits Huiden

De brandstofcel van Hyundai en het accupakket leveren een piekvermogen van 180 kilowatt. De e-Robotiller kan met een werkbreedte van 3 meter drie uur lang grond verkruimelen bij 14 kilometer per uur. Navigatie gaat via een gps-systeem van John Deere.

Omdat de e-Robotiller nog in de testfase zit, is een prijs nog niet te noemen. Dat geldt ook voor de Odd.bot die demonstreerde met een nieuwe arm met grijper om onkruid te plukken in ruggenteelt van wortelen. Doel is dit jaar om van 50 naar 80 procent efficiëntie in wieden te stijgen.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer