Jack Groenewegen: 'Bij Prominent draait 't om rendement voor teler'
Een voorbeeld van een telersvereniging is Prominent. 'Wij startten in de tijd dat de tomaat het imago van 'Wasserbombe' had en de marktsituatie slecht was. Kwaliteit werd niet betaald', zegt Jack Groenewegen, tomatenteler en voorzitter van Prominent.
Hoe ziet de telersvereniging eruit?
'In 1993 staken zeven tomatentelers de koppen bij elkaar. Inmiddels zijn we gegroeid naar een telersvereniging met 29 telers, 51 teeltlocaties en 440 hectare glas en een 30 hectare groot innovatiecentrum.
Kijk waar je als groep over vijf of tien jaar wilt staan
'Wij werken samen als het gaat om teelt, inkoop en verpakken. Maar we ontwikkelen ook kennis en innoveren. Bijvoorbeeld op het gebied van data, verduurzaming en energie. Alle commerciële taken neemt coöperatie Growers United voor haar rekening. Binnen Growers United is onze productie uit oogpunt van synergievoordeel gebundeld met die van aubergine-, paprika- en komkommertelers.'
Wat was bij de start het lastigst?
'Met de teelt van trostomaten wilden wij het imago van de Nederlandse tomaat verbeteren en een meerprijs realiseren. Met Groenteveiling Westland gingen we in gesprek over een eigen veilblok. In die tijd was dat revolutionair. Eerst verkochten we de Prominent-trostomaten via de klok en later op contract via handelaren. Dit was niet ideaal.
'In 1999 sloten wij ons voor de afzet aan bij The Greenery, totdat we in 2013 coöperatie Door oprichten. Dat heet nu Growers United. We kozen bewust voor samenwerking met andere vruchtgroentetelers. Hoe breder je productenpalet, hoe interessanter je bent voor de markt.'
Hoe komt de verkoop tot stand?
'Prominent heeft dertien soorten tomaten in het assortiment waarmee we onderscheidend zijn. Bij Growers United werken wij met gespecialiseerde verkoopteams. Deze teams hebben zich in de loop der jaren steeds meer ontwikkeld als gesprekspartner van de retail. Zij merken dat klanten behoefte hebben om te praten over hun wensen.
'Growers United heeft geen winstoogmerk. Zij halen het maximale uit de markt voor de leden. Als ondernemer moet je de coöperatie zien als een verlengstuk van je bedrijf.'
Wat moet je goed voor ogen houden?
'Voor het goed functioneren van de telersvereniging zijn rechtvaardigheid en transparantie belangrijk. Kijk waar je als groep over vijf of tien jaar wilt staan. Houd dat voor ogen, want tegenslag krijg je.
'Kijk ook kritisch of leden bij elkaar passen. In de loop der jaren zijn wij als Prominent steeds meer samen gaan doen. Dat past niet bij iedereen. De zeven tomatentelers met wie wij de telersvereniging zijn begonnen, zijn niet allemaal meer lid.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X107 (RL) #28993
Gebruikt, € 2.999
-
Stiga E-RIDE C300
Nieuw, P.O.A.
-
Claas Celtis 456 RX
2008, P.O.A.
-
John Deere Tractor 6155M (LH) #18589
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %