FloraHolland heeft baat bij corona
Bloemenveiling Royal FloraHolland heeft een goed coronajaar 2021 achter de rug. Het bedrijf boekte een winst van 6,5 miljoen euro.
De veiling kampte in 2020nog met een verlies van 5,8 miljoen euro, waarin corona eveneens een rol had. De coronocrisis had in dat jaar aanvankelijk het effect dat de bloemen- en plantenhandel instortte. Het positieve resultaat in het afgelopen jaar is met name te danken aan de goede prijsvorming.
Consumenten hebben door corona meer geld aan sierteeltproducten uitgegeven. De gemiddelde stuksprijs bij FloraHolland steeg met 17 procent naar 0,48 euro. In het voorgaande jaar was dit bedrag 0,41 euro.
Meer provisie
De hogere omzet van 5,6 miljard euro, tegen 4,7 miljard in 2020, stond bij FloraHolland borg voor gestegen opbrengsten uit provisies. Van de totale productomzet kwam 39,5 procent van de klok en 60,5 procent via directe stromen binnen.
De bedrijfsopbrengsten waren met 392 miljoen euro 15 procent hoger dan in 2020. In dit bedrag zit ook de verkoop van onroerend goed verdisconteerd. Dat bracht 11 miljoen euro in het laatje.
Tegenover hogere opbrengsten staan oplopende bedrijfslasten. Die stegen met ruim 10 procent naar een totaal van 381 miljoen euro. FloraHolland werd onder andere geconfronteerd met toenemende loonkosten door meer inhuur van externe krachten, een cao-verhoging en een eenmalige cao-uitkering.
Solvabiliteit stijgt
Door de positieve afsluiting van het boekjaar ziet FloraHolland de solvabiliteit stijgen naar 30,3 procent, waarmee het bedrijf voldoet aan de eigen minimumgrens van 30 procent. Het risicodragend vermogen van de bloemenveiling blijft met 62,3 procent ruim boven de bandbreedte van 45 tot 55 procent.
Het investeringsbedrag van 68 miljoen euro lag in 2021 bijna 22 procent hoger dan in 2020. Het geld is gestoken in het digitale platform Floriday, nieuwe logistiek met orderpicken en vastgoed op Aalsmeer Oost.
In transitie
Volgens Steven van Schilfgaarde, algemeen directeur van FloraHolland, heeft corona de sierteelttrends van digitalisering, internationalisering en verduurzaming bespoedigd. Het bedrijf is in een transitie van fysieke marktplaats naar digitaal handelsplatform met een breed dienstenaanbod.
Voor die verandering is onder andere gekozen omdat het oude, op de klok gebaseerde verdienmodel onder druk staat. De inbreng van klokverkoop daalt al jaren. FloraHolland verhandelde vorig jaar 11,7 miljard producten, ofwel 3 procent meer dan in 2020.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Valtra T162e Versu
Gebruikt, P.O.A.
-
Lely Hibiscus 915CD vario
2018, P.O.A.
-
John Deere Tractor, compact 2026R (HG) #27680
Gebruikt, € 28.300
-
Fendt 716 Vario
2001, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %