Klimaattop wakkert discussie over vlees en zuivel weer aan
Nederlandse supermarkten doen te weinig om de vlees- en zuivelconsumptie te verminderen en ontlopen daarmee hun klimaatverantwoordelijkheid. Met deze boodschap richt de van oorsprong Britse milieuorganisatie Feedback voor het eerst haar pijlen op Nederland.
De oproep komt bij de start van de klimaattop COP26 in het Schotse Glasgow. Dat supermarkten zich bezighouden met de energiereductie in de eigen winkels is goed, maar niet genoeg, stelt Feedback. Ze zouden ook de verantwoordelijkheid op zich moeten nemen voor de duurzaamheid van de producten die ze verkopen.
Feedback constateert wel dat Albert Heijn en Jumbo transparanter worden over hun vleesverkoop. Maar de milieuorganisatie noemt het teleurstellend dat 'geen enkele grote supermarkt plannen heeft om de vlees- en zuivelverkoop te verminderen'.
De milieuorganisatie heeft wel een streefdoel waaraan supermarkten zouden moeten voldoen: een halvering van de vlees- en zuivelverkopen in 2030. In een rapport dat Feedback heeft opgesteld over de vlees- en zuivelconsumptie in Nederland staat dat er draagvlak zou zijn om minder vlees te eten.
Draagvlak onder jongeren
Dat draagvlak is dan vooral onder jongeren te vinden. Een peiling van eind september, uitgevoerd door Ipsos in opdracht van Feedback, laat zien dat 18 procent van de jongeren aangeeft geen vlees te eten, tegen 9 procent bij alle leeftijden. Jongeren onder de 35 jaar lijken duurzaamheid belangrijker te vinden dan ouderen.
Jongeren zien ook meer in een grotere rol van de overheid en supermarkten om de vleesconsumptie te reduceren. Dat een grote meerderheid van de Nederlanders het vooral een eigen verantwoordelijkheid vindt om minder vlees te kopen, biedt weinig hoop op het slagen van een actief ontmoedigingsbeleid.
Lokaal vlees
In het rapport breekt Feedback een lans voor vlees- en zuivelproducten die lokaal en zonder het bijvoeren van soja worden geproduceerd. Consumenten die minder vlees eten zouden vaker kiezen voor 'beter' vlees. Supermarkten zouden die keuze extra kunnen stimuleren.
Feedback is niet de enige organisatie die tijdens de klimaattop COP26 pleit voor het verduurzamen van het voedselsysteem. Ook Greenpeace en de True Animal Protein Price Coalition dringen bij de politiek aan op een drastische vermindering van de vlees- en zuivelproductie en -consumptie ten gunste van een meer plantaardige voedselketen.
Downloads
FeedbackEU-Rapport_supermarkten_Nov2021Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Weidesleep 5 mtr.
Gebruikt, P.O.A.
-
Kuhn GF 8702T
Gebruikt, P.O.A.
-
Vicon Schudder FANEX 684 SCHUDDER (BS) #25944
Gebruikt, € 12.645
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X167 (MM) #65694
Gebruikt, € 5.247
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %