LTO: trek aan de bel bij oneerlijke handelspraktijken

LTO Nederland roept boeren en tuinders op om misstanden in de handel te melden bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de geschillencommissie. 'Want zonder aangemelde klachten verandert er niets', zegt LTO-voorzitter Sjaak van der Tak.

LTO%3A+trek+aan+de+bel+bij+oneerlijke+handelspraktijken
© Twan Wiermans

Op 1 november treedt Europese wetgeving in werking waarmee misstanden in de handel beter kunnen worden aangepakt. Boeren en tuinders, maar ook coöperaties en telersverenigingen, kunnen nu klachten melden bij de ACM en vanaf 1 januari 2022 bij de geschillencommissie.

Beide organisaties doen niet aan actieve handhaving. Gedupeerden moeten zelf aan de bel trekken bij beide instanties. 'Trek aan de bel bij misstanden door een afnemers', zegt Van der Tak. 'Bijvoorbeeld bij annulering van een bestelling op te korte termijn of overschrijding van de betalingstermijn. Want zonder aangemelde klachten verandert er niets.' Wie twijfelt of er sprake is van een oneerlijke handelspraktijk die onder de wetgeving valt, kan contact opnemen met LTO of een van de sectororganisaties voor een check.


Verschil ACM en geschillencommissie

De melding moet bij zowel de ACM als de geschillencommissie worden gedaan. Deze twee loketten hebben ieder een eigen rol. De ACM legt een boete op bij overtredingen. De geschillencommissie is er om bij een klacht te werken naar een schadevergoeding of andere oplossing tussen leverancier en afnemer.


De wetgeving is bedoeld om boeren en tuinders een sterkere positie te geven tegenover machtige marktpartijen in de keten. Hieraan is een jarenlang Europees traject voorafgegaan dat LTO steunde. Dankzij de inzet van LTO zijn niet alleen voedselleveranciers, maar ook producenten van sierteeltproducten beschermd. Deze wetgeving geldt in de hele Europese Unie, dus ook klachten over afnemers die vanuit het buitenland niet netjes handelen, kunnen worden gemeld.

De wetgeving gaat niet over een eerlijke prijs, benadrukt LTO. Als een agrarisch ondernemer en zijn afnemer een te lage prijs zijn overeengekomen, dan wordt dat niet beschouwd als een oneerlijke handelspraktijk omdat beiden ermee instemden. Dat is het pas als de afnemer eenzijdig of met terugwerkende kracht de overeenkomst aanpast.




Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer