LTO: trek aan de bel bij oneerlijke handelspraktijken
LTO Nederland roept boeren en tuinders op om misstanden in de handel te melden bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de geschillencommissie. 'Want zonder aangemelde klachten verandert er niets', zegt LTO-voorzitter Sjaak van der Tak.
Op 1 november treedt Europese wetgeving in werking waarmee misstanden in de handel beter kunnen worden aangepakt. Boeren en tuinders, maar ook coöperaties en telersverenigingen, kunnen nu klachten melden bij de ACM en vanaf 1 januari 2022 bij de geschillencommissie.
Beide organisaties doen niet aan actieve handhaving. Gedupeerden moeten zelf aan de bel trekken bij beide instanties. 'Trek aan de bel bij misstanden door een afnemers', zegt Van der Tak. 'Bijvoorbeeld bij annulering van een bestelling op te korte termijn of overschrijding van de betalingstermijn. Want zonder aangemelde klachten verandert er niets.' Wie twijfelt of er sprake is van een oneerlijke handelspraktijk die onder de wetgeving valt, kan contact opnemen met LTO of een van de sectororganisaties voor een check.
Verschil ACM en geschillencommissie
De melding moet bij zowel de ACM als de geschillencommissie worden gedaan. Deze twee loketten hebben ieder een eigen rol. De ACM legt een boete op bij overtredingen. De geschillencommissie is er om bij een klacht te werken naar een schadevergoeding of andere oplossing tussen leverancier en afnemer.
De wetgeving is bedoeld om boeren en tuinders een sterkere positie te geven tegenover machtige marktpartijen in de keten. Hieraan is een jarenlang Europees traject voorafgegaan dat LTO steunde. Dankzij de inzet van LTO zijn niet alleen voedselleveranciers, maar ook producenten van sierteeltproducten beschermd. Deze wetgeving geldt in de hele Europese Unie, dus ook klachten over afnemers die vanuit het buitenland niet netjes handelen, kunnen worden gemeld.
De wetgeving gaat niet over een eerlijke prijs, benadrukt LTO. Als een agrarisch ondernemer en zijn afnemer een te lage prijs zijn overeengekomen, dan wordt dat niet beschouwd als een oneerlijke handelspraktijk omdat beiden ermee instemden. Dat is het pas als de afnemer eenzijdig of met terugwerkende kracht de overeenkomst aanpast.
#MARKT | Het loket om misstanden in de handel aan te geven gaat vandaag open! U kunt nu klachten melden bij de @AutoriteitCM en @Geschillencie.
— LTO Nederland (@LTONederland) November 1, 2021
Let op: bij oneerlijke handelspraktijken moet u zelf aan de bel trekken bij beide instanties.
Lees meer https://t.co/pN20harMMU
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Stiga E-ride C500
Gebruikt, P.O.A.
-
Case IH CS 105 PRO
2011, P.O.A.
-
VALMET 502-2
Gebruikt, € 4.500
-
Massey Ferguson 5455 Dyna-4
2007, € 27.500
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %