Ontwikkeling spoorcontainer naar China is bijna rond
Binnen het project 'Fresh on Demand' werkt Wageningen University & Research (WUR) aan een 45ft container die groente en fruit per spoor naar China kan transporteren. Naoogsttechnologie-expert Leo Lukasse van de WUR geeft een toelichting.
Waarom vindt dit onderzoek plaats?
'Sinds 2013 investeert China duizelingwekkende bedragen in de nieuwe zijderoute. Dit is een spoornetwerk van meer dan 10.000 kilometer van Peking westwaarts met veel vertakkingen tot de havens van Rotterdam. Deze infrastructuur was de directe aanleiding, maar de coronacrisis heeft de behoefte aan railtransport verder aangejaagd door de gestegen prijzen voor luchtvracht en de vertragingen in de zeevaart door een tekort aan containers.'
Op het traject naar China hebben we te maken met buitentemperaturen tussen min 40 en plus 40 graden Celsius
Wat levert vervoer per spoor op?
'Per trein heb je nog maar 17 dagen nodig voor transport, terwijl dat over zee 35 dagen is. Omdat de plaatsen waar behoefte is aan bederfelijke waar niet meteen bij de havens aan de Chinese oostkust liggen, kunnen we het totaaltraject nog verder inkorten.'
Wat zijn de belangrijkste uitdagingen?
'Een 45ft container is een geïsoleerde bak met aan de voorkant een koelmachine. De kunst is om de temperatuurverschillen in die bak kleiner dan 3 graden Celsius te houden. In de huidige 45ft containers lukt dat niet bij extreme buitentemperaturen.
'Omdat het huidige railtransport vaak maar één à twee dagen onderweg is, bijvoorbeeld bij citrusvruchten van Valencia naar Barendrecht, is dat niet meteen problematisch. Maar op het traject naar China hebben we te maken met langer transport en buitentemperaturen tussen min 40 en plus 40 graden Celsius.'
Hoe loopt de ontwikkeling tot nu toe?
'Ik verwacht dat we eind 2022 een bruikbare container hebben. De juiste isolatie geeft een beperkte warmte-indringing en een goed luchtverdeelsysteem en bij de achterdeuren voldoende luchtcirculatie. Daarna gaan we werken aan schaalvergroting en betaalbaarheid, met voor de markt aantrekkelijke transporttarieven. Ik verwacht dat een volwassen toepassing ook nieuwe mogelijkheden met zich meebrengt.'
Wie nemen deel aan het project?
'Thermo King Transportkoeling is een van de partners en al jaren bezig met een milieuvriendelijke motor op biodiesel. Verder ontvangen we ondersteuning van TKI Tuinbouw & Uitgangsmaterialen en werken we samen met de handelsbond voor boomkwekerij- en bolproducten Anthos, containerbouwer Unit45 en transportbedrijf H. Essers.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Massey Ferguson 5S.115 Dyna-4
2022, P.O.A.
-
New Holland T8020
2008, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X380 (ZOB) #65646
Gebruikt, P.O.A.
-
Kubota L1382 HDW Compact traktor
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Maandag13° / 13°90 %
-
Dinsdag10° / 7°15 %
-
Woensdag9° / 5°95 %