Proefrit: Claas Arion 470 vertrouwd met voorlader

De 470 Arion is het nieuwe topmodel uit de 400-serie van Claas. De trekker peurt maar liefst 155 pk uit het nieuwe viercilinder FPT-blok dat voldoet aan de Stage V-emissie-eisen. Een proefrit met schijveneg.

Proefrit%3A+Claas+Arion+470+vertrouwd+met+voorlader
© Frits Huiden

Uiterlijk is het verschil amper te zien. Alleen details op de motorkap zoals de kleinere witte sticker rond merk en type aanduiding, een handgreep en het ontbrekende zwarte vlak rond de koplampen, verraden dat dit de vierde generatie van de 400-serie is. Een belangrijk model voor Claas, waarvan de helft met voorlader wordt geleverd.

Inmiddels zijn er in de voormalig Renault-fabriek in het Franse Le Mans al 30.000 van deze Arions 400 gebouwd. In Frankrijk heeft Claas dan ook een marktaandeel van 20 procent in dit vermogenssegment. De Arion 400-serie bestond uit zes modellen van 90 tot 140 pk. De Arion 470 is daar bijgekomen met een vermogen van 155 pk, 631 newtonmeter koppel en een vanafprijs van 96.980 euro exclusief btw.


Ballasteren een must

Nieuwe Oogst probeerde de Arion 470 met een 3 meter brede Amazone Catros XL-schijveneg. De trekker weegt 5,5 ton bij een wielbasis van 2,52 meter. Daarmee weegt hij een ton minder en is 4 centimeter korter dan de grotere viercilinders in de 500-serie. Met deze serie overlapt de Arion 470 op twee modellen.

De helft van deze trekkers wordt met een voorlader verkocht


Met 155 pk en een koppel van 631 Nm is de schijveneg vlot door de groenbemester te trekken.
Met 155 pk en een koppel van 631 Nm is de schijveneg vlot door de groenbemester te trekken. © Frits Huiden

Toch trekt de 470 de schijveneg vlot sneller dan 12 kilometer per uur door de groenbemester. Het verschil komt aan het licht bij het heffen. Het 900 kilo frontgewicht en de overhangende voorlader zijn hard nodig. Vermogen is er genoeg onder de kap maar een juiste ballastering is een must.


Nieuwste emissie-eisen

De vier grootste Arion 400-modellen hebben een vermogensboost van 10 pk. Deze is er ook stilstaand tijdens bijvoorbeeld het mixen van een mestput, vanaf 8 kilometer per uur en bij alle hydrauliekfuncties. Alle modellen zijn voorzien van een 4,5 liter FPT-viercilindermotor die voldoet aan de Stage V-emissie-eis. Vanaf de grotere 510, 530 en 550 met vermogens van 125 tot 165 pk worden DPS Powertech-motoren gebruikt.


Het koelsysteem is vergroot. De Mailleux-fronthef en Carraro-vooras bleven gelijk.
Het koelsysteem is vergroot. De Mailleux-fronthef en Carraro-vooras bleven gelijk. © Frits Huiden

Voor de Stage V-eisen en het hogere vermogen is het koelpakket vergroot. De intercooler is 5 centimeter hoger en behalve van DOC- en DPF-techniek ook voorzien van SCRoF (On Filter)-techniek. Deze filters zijn strak weggewerkt onder de uitlaat langs de rechter cabinestijl. Ook is het koelpakket in zijn geheel uit te klappen om te reinigen. Dit kan eventueel in het veld met lucht uit het eigen remsysteem via een nippel rechts onder de trap. Ook de accu en een gereedschapskist zijn achter de trap weggewerkt.

Als echte voorladertrekker kiest ruim 80 procent van de kopers voor het Panoramic-dak op de cabine. Dit dak heeft een vanuit de vooruit doorlopend dakraam, zodat de voorlader altijd in het zicht blijft. Er zijn nog twee cabinedaken te krijgen die op de kleinste Arions een doorrijhoogte sorteren van slechts 2,47 meter. De cabine is CAT 3 ready voor filtratie van stof.


Voorlader automatisch herkend

Software herkent de voorlader, die wordt ingekocht bij Mailleux, zodra deze wordt aangekoppeld. Handig bij voorladerwerk is ook de sterke loadsensing hydrauliekpomp die 150 liter per minuut levert voor een vlotte bediening. Bij slechts 1.600 toeren levert de pomp nog steeds 110 liter per minuut.


80 procent van de Arion 400 trekkers wordt met het Panoramic dakraam verkocht.
80 procent van de Arion 400 trekkers wordt met het Panoramic dakraam verkocht. © Frits Huiden

Prominent op de armleuning staat de Flexpilot- of luxere Electropilot-joystick voor vier functies met de nodige sneltoetsen voor transmissie, toerental en hef. Behalve voor voorladerwerk is ook het schijveneggen volledig met de joystick te doen via de transmissie- en hefknoppen. Bovendien is het aantal stuuromslagen in te stellen en haalt de stuuruitslag door de wespentaille rond het motorcarter toch 55 graden. De voorwielaandrijving wordt door de stuurhoeksensor uitgeschakeld.


Alleen powershift

Er is keuze uit een vier (Quadrishift) en zestrapspowershift (Hexashift) transmissie uit de Gima-fabriek die gedeeld wordt met Agco (MF). Voor een cvt of schakeltechniek op het DSG-principe ziet Claas nog te weinig belangstelling in dit vermogenssegment omdat de powershiftbakken al twee derde van de markt bestrijken.

De Arion 400 haalt maximaal 45 kilometer per uur en rijdt 40 bij 1.850 toeren. In het CIS-display op de rechter cabinestijl is de agressiviteit van de omkeerschakeling in te stellen. Optioneel is er een geveerde Carraro-vooras. De grotere Arions hebben een Dana-vooras. De cabine is niet op vier maar op twee punten geveerd. Tot slot; de hef achter kreeg dikkere 90 millimeter cilinders en tilt nu 6,25 ton.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Dinsdag
    10° / 7°
    15 %
  • Woensdag
    9° / 5°
    95 %
  • Donderdag
    10° / 5°
    75 %
Meer weer