Duitsers hebben vooral vertrouwen in Duits voedsel

Duitsers hebben verreweg het meeste vertrouwen in de veiligheid en gezondheid van Duitse voeding. Meer dan de helft van de Duitse consumenten vertrouwt erop dat voeding uit Nederland veilig is. Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro.

Duitsers+hebben+vooral+vertrouwen+in+Duits+voedsel
© Lé Giesen

Jaarlijks gaat er voor ongeveer 10 miljard euro aan Nederlandse voedselproducten de grens over richting Duitsland. Voor de export is Duitsland verreweg het belangrijkste land voor Nederlandse voedselproducten als tomaten, zuivelproducten, paprika's en eieren. De Nederlandse foodsector is voor ongeveer de helft van zijn afzet afhankelijk van andere landen dan Nederland. Hoe Duitse consumenten aankijken tegen Nederlands voedsel is volgens ABN Amro dan ook heel belangrijk.

Duitse consumenten vertrouwen het meest op producten die uit eigen land komen. Ze denken dat ze daarmee de minste gezondheidsrisico's lopen. 62 procent van de ondervraagden heeft er (veel) vertrouwen in dat voedsel van eigen bodem met oog voor mens, milieu en dier is geproduceerd. 'Dit past in de trend waarbij consumenten een korte, regionale voedselketen prefereren met weinig schakels van boer tot bord', stelt ABN Amro in een toelichting.


Minder vertrouwen in duurzaamheid

Hoewel veel Duitsers vertrouwen hebben in de veiligheid van Nederlands voedsel, ligt dat vertrouwen lager als het gaat over hoe duurzaam Nederlandse producten zijn geproduceerd. Minder dan de helft van de Duitse consumenten heeft er (veel) vertrouwen dat Nederlandse voedingsmiddelen duurzaam zijn geproduceerd. Nederland springt hier niet uitzonderlijk positief of negatief uit ten opzichte van België en Frankrijk, de twee andere in dit onderzoek meegenomen landen uit de Europese Unie (EU).

Volgens ABN Amro moeten Nederlandse bedrijven daarin investeren om dat vertrouwen te vergroten. Van de Duitse consumenten vindt 72 procent het enigszins tot zeer belangrijk dat het eten en drinken dat ze kopen duurzaam is.

Slechts een minderheid van 12 procent heeft geen of weinig vertrouwen en denkt dat producten uit Nederland hun gezondheid schade kunnen berokkenen. De Duitse consumenten die geen of weinig vertrouwen hebben, noemen onder meer het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en het hoge cultiveringsgehalte als reden. Voeding uit Frankrijk scoort in het vertrouwen van Duitse consumenten nog iets hoger dan voeding uit Nederland.


Buiten Europese Unie

Ronduit weinig vertrouwen hebben Duitsers in de veiligheid en gezondheid van voedsel dat buiten de Europese Unie is geproduceerd. Duitse consumenten staan volgens ABN Amro behoorlijk argwanend tegenover voedingsmiddelen uit China, Brazilië en Zuid Afrika.

De Duitsers wantrouwen vooral China. De consumenten uit het onderzoek hebben weinig fiducie in de Chinese standaarden en controlemechanismen op het gebied van voeding. Ook verwijzen ze naar de uitbraak van het coronavirus en de relatieve geslotenheid van het land als het gaat om de communicatie over gezondheid en duurzaamheid. 'Ook over de regelgeving en handhaving op het gebied van voedselveiligheid in Brazilië en Zuid-Afrika zijn Duitse consumenten kritisch', schrijft de bank.


Via groothandelaren en fabrikanten

ABN Amro wijst erop dat via Nederlandse groothandelaren en fabrikanten ook voedingsmiddelen en grondstoffen uit de genoemde drie landen richting Duitsland gaan. Het aandeel wederuitvoer naar Duitsland van voedingsmiddelen nam de afgelopen jaren toe.

'Hierdoor wordt het voor leveranciers nog belangrijker om meer grip te krijgen op de veiligheid en productieomstandigheden van importstromen en om beter uit te leggen welke controles daarop plaatsvinden. Want ook in Duitsland is een steeds sterkere roep vanuit maatschappelijke organisaties, consumenten en overheden tot het verder verduurzamen en het bieden van meer transparantie van de voedselketen.'

Herkomstland

Om de veiligheid en duurzaamheid van voedsel te verbeteren, nam de Europese Unie (EU) begin 2020 een wet aan die leveranciers van een aantal producten verplicht het herkomstland op de verpakking te vermelden. In de recente boer-tot-bordstrategie van de EU wordt de intentie uitgesproken om het aantal producten waarvoor dit geldt uit te breiden. Dit is een extra stimulans voor bedrijven om nadrukkelijker en transparanter te communiceren over hoe veilig en duurzaam producten en grondstoffen zijn geproduceerd. De coronacrisis kan deze ontwikkeling volgens de bank versnellen.

ABN Amro denkt dat Nederlandse bedrijven Duitse consumenten voor zich kunnen winnen door meer transparantie en door in spelen op specifieke behoeften van de Duitse markt. 'Zo kennen de Europese lidstaten vanwege EU-wetgeving al zeer weinig genetisch gemodificeerd voedsel, maar hebben de Duitsers hiervoor een extra waarborg in het logo Ohne Gentechnik op producten. Ook prefereert 50 procent van de Duitse consumenten biologische boven gangbare (verse) producten.'


Buitenlandse leveranciers

De bank denkt dat de grote aandacht voor de herkomst van producten bij Duitse consumenten betekent dat Duitse bedrijven zorgvuldiger hun buitenlandse leveranciers gaan selecteren, waaronder die uit Nederland. 'Deze leveranciers zullen meer duidelijke afspraken over verduurzaming moeten maken met de partijen bij wie zij op hun beurt inkopen en moeten investeren in systemen om data over de productie te delen.'

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Weer

Meer weer