Boeren en supermarkten streven naar akkoord op 1 april
Het overleg over het verdienvermogen van boeren en tuinders dat deze week plaatsvond, krijgt een vervolg. Doel van betrokken partijen is om voor 1 april met concrete oplossingen te komen.
Dat hebben de landbouworganisaties, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en partijen uit de levensmiddelenindustrie na het overleg van donderdag laten weten. Daarbij waren ook vertegenwoordigers van Albert Heijn, Jumbo en FrieslandCampina aanwezig. Tijdens het overleg is gesproken over het verdienmodel voor Nederlandse boeren en tuinders en is het keurmerk Farmer Friendly nader toegelicht. Ook is een marktonderzoek van de pluimveesector in Nederland gepresenteerd.
#VERDIENVERMOGEN | Vandaag is door @cblnieuws, landbouworganisaties en @FNLI_nl constructief overlegd over het verdienmodel van boeren en tuinders. Ook het Farmer Friendly Keurmerk kwam aan bod.
— LTO Nederland (@LTONederland) January 14, 2021
De gesprekken worden 10 feb. voortgezet
Lees meer https://t.co/iioEKaifgi
'Het overleg vandaag over het verdienmodel was constructief', zegt LTO Nederland-voorzitter Sjaak van der Tak. 'Gezamenlijk zijn we op weg naar een beter verdienvermogen voor onze boeren en tuinders richting 1 april dit jaar. Wel dienen er nog flinke slagen te worden gemaakt. Er is dus werk aan de winkel.'
Goed verdienmodel
Alle partijen onderkennen het belang voor een goed verdienmodel voor Nederlandse boeren en tuinders. 'Er is niet één partij in de keten die dit alleen kan realiseren, daarom is samenwerking noodzakelijk', stellen ze in een gezamenlijke verklaring.
Constructief overleg tussen CBL, landbouworganisaties en partijen uit de levensmiddelenindustrie: https://t.co/Pn00M5Tsj1
— CBL (@cblnieuws) January 14, 2021
Afgesproken is dat de aanwezige partijen op 10 februari de gesprekken voortzetten. Dan zal onder andere gesproken worden over het keurmerk Farmer Friendly en andere initiatieven die de positie van de boer in de keten ook kunnen verbeteren. Alle aanwezige partijen streven ernaar om voor 1 april tot concrete oplossingen te komen.
Mooie, veilige, gezonde en duurzame producten
De aanwezige partijen erkennen het belang van mooie, veilige, gezonde en duurzame producten van Nederlandse boeren die consumenten in Nederland en in het buitenland kopen in de supermarkt, in het restaurant of de bedrijfskantine.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Stiga E-RIDE C300
Nieuw, P.O.A.
-
John Deere - 6155M CQeco FH
2019, P.O.A.
-
Massey Ferguson 5455 Dyna-4
2008, € 33.500
-
VTM KUILHAPPER
2021, € 1.950
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Maandag12° / 11°90 %
-
Dinsdag10° / 7°15 %
-
Woensdag9° / 5°95 %