Rust rond havens richting Verenigd Koninkrijk zegt niet alles
Het was deze week rustig met vrachtverkeer richting het Verenigd Koninkrijk (VK). Maar deskundigen waarschuwen ervoor dat dit een vertekend beeld kan geven en er alsnog problemen kunnen ontstaan als de vracht toeneemt.
Het was een soort millenniummoment. Zoals de grote millenniumbug uitbleef op 1 januari 2000, zo bleven de grote brexitproblemen op 1 januari 2021 ook uit. Maar dat zegt volgens deskundigen nog niet alles. Het was in de eerste week van januari extreem rustig. Ongeveer een kwart van het normale transport ging door de havens.
Het was dan ook rustig op de speciale parkeerterreinen voor vrachtwagens die de papieren niet op orde hebben. De verwachting is dat dit toeneemt. Bovendien voeren de Britten de invoerverplichtingen gefaseerd in.
Goed voorbereid
De Nederlandse douane ziet dat sommige bedrijven enorm goed voorbereid zijn op de nieuwe werkelijkheid. Maar er zijn ook genoeg bedrijven die dat niet hebben gedaan.
Het belangrijkste nieuws voor de agrarische sector was kort voor de jaarwisseling dat er geen import- en exporttarieven gaan gelden voor producten die worden verhandeld tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie (EU). Voor 'samengestelde producten' ligt dit minder eenvoudig. Bedrijven moeten aannemelijk maken dat een product daadwerkelijk in de EU is geproduceerd, anders gelden er wel tarieven.
Hamsteren
Voorafgaand aan het verlopen van de brexitovergangsperiode is er door veel bedrijven in het Verenigd Koninkrijk flink gehamsterd. Dat is een van de redenen dat het de afgelopen week rustig was in de havens. Zeker het hoogrisicotransport is uitgesteld, denkt Klaas Johan Osinga, adviseur internationaal bij LTO Nederland.
Ondanks de rust was er nog best veel mis volgens Osinga. 'Het gaat dan vooral om de documenten. De Britse douane is streng. Als bijvoorbeeld het adres van de exporteur niet klopt, sta je vast.'
Ierland
Het transport naar Ierland is ook lastiger geworden. Ierland is geen belangrijk exportland voor Nederland, maar voor de bedrijven die het betreft, kan het flinke impact hebben.
Veel voedingsmiddelen tussen Ierland en de rest van de EU worden via Brits grondgebied vervoerd. Een groot aantal Europese bedrijven stuurt nu nog producten naar Britse distributiecentra, waarna deze voor Ierland worden doorgestuurd. Jaarlijks rijden er 150.000 vrachtwagens over de Britse landbrug.
Veerbootverbindingen
Het transport van goederen tussen Ierland en havens aan het Franse vasteland zal mogelijk vaker via directe veerbootverbindingen gaan verlopen. Het aantal verbindingen en afvaarten wordt uitgebreid en de Ieren zijn bezig met het opzetten van nieuwe veerdiensten. De veerbootmaatschappij Stena Line heeft de capaciteit op de directe vrachtroute tussen Rosslare en Cherbourg verdubbeld.
Hoewel de vaartijden op directe overtochten over zee naar het Europese continent langer zijn, maken Ierse exporteurs en importeurs er al veel gebruik van.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
onbekend stoppelploeg
Gebruikt, P.O.A.
-
Veiligheidsgewichtblok
Gebruikt, € 2.400
-
Euro aansluitbord
Gebruikt, € 300
-
Strautmann HK 3 Plus
Gebruikt, € 750
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %