Pleidooi voor green lanes bederfelijke waar voor VK

Verschillende sectoren hebben de regering en de Europese Unie gevraagd om green lanes in te richten voor verse producten bij de grenzen richting het Verenigd Koninkrijk (VK). Doordat de overgangsperiode van de brexit per 1 januari verloopt, wordt gevreesd voor veel langere wachttijden.

Pleidooi+voor+green+lanes+bederfelijke+waar+voor+VK
© Dirk Hol

Dat laat LTO Nederland weten in een brexit-update op de website. Door de green lanes moet het voor versproducten mogelijk worden om sneller door de grenscontroles te komen. Het gaat om bederfelijke waar als groenten, fruit, snijbloemen, paddenstoelen en vers vlees. 'Als aan de EU-zijde minutieus gecontroleerd gaat worden met een tekort aan personeel en fysieke ruimte, dan lopen de exporteurs van verse producten en levende dieren het grootste risico.'

Volgens de belangenbehartiger voor boeren en tuinders is de grote vraag hoe groot de vertragingen zullen zijn aan de grens. In Rotterdam is tijdelijke parkeerruimte voor zevenhonderd vrachtwagens zonder de juiste papieren, 'maar niemand weet of dit voldoende gaat zijn'. LTO adviseert de komende dagen om goed contact te houden met alle schakels in de keten. 'Is iedereen voorbereid? Staan exporteur en importeur geregistreerd? Is het papierwerk geregeld bij douane en keuringsinstantie? Heeft de bevoegde keuringsinstantie groen licht gegeven? Ga niet zomaar rijden, maar check eerst of alles rond is.'

Transport dieren

Het advies blijft om rond oud en nieuw terughoudend te zijn met het vervoer van levende dieren, om niet in de problemen te komen bij vertragingen. Voor import van vee heeft Stena Line bij zijn terminal op de noordoever van de Rotterdamse haven een keurpunt ingericht. Het is nog wachten op goedkeuring door de Europese Commissie.

Het Britse parlement heeft woensdag met grote meerderheid ingestemd met het handelsakkoord dat vorige week werd gesloten tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. De Scottish National Party (SNP) stemde tegen omdat de handelsovereenkomst schade zou toebrengen aan de Schotse visindustrie. De SNP zegt dat door de brexitdeal de Schotse wens voor onafhankelijkheid van het Verenigd Koninkrijk wordt versterkt.

Handelsakkoord ondertekend

Eerder op de dag werd in Brussel werd het handelsakkoord ondertekend door voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie en EU-president Charles Michel. Het Europees Parlement moet het akkoord ook nog goedkeuren. Omdat dat pas volgend jaar gebeurt, was er een voorlopige regeling nodig om te verzekeren dat er geen handelstarieven zouden gaan gelden. De Europese Commissie heeft een voorlopige regeling tot 28 februari voorgesteld om het Europees Parlement de tijd te geven om de deal goed door te nemen.

Vanaf 1 januari 2021 gelden voor de handel met het Verenigd Koninkrijk nieuwe regels. LTO Nederland ziet dat dankzij de overeenkomst de schade door de brexit vooralsnog beperkt wordt. 'Maar de nieuwe regels maken het lastiger voor ondernemers. Er zijn vanaf 1 januari douaneformaliteiten en inspecties. Aan de Britse zijde worden die gefaseerd ingevoerd, maar aan de EU-zijde gelden de nieuwe regels vanaf 1 januari. Het motto is: 'geen documenten, geen export per 1/1'.'

Samengestelde producten

De overeenkomst voorkomt importtarieven en -quota. LTO benadrukt dat importtarieven en quota alleen niet gelden voor producten die gegarandeerd uit de Europese Unie komen. Er is nog onduidelijkheid bij veel leveranciers over samengestelde producten. Bijvoorbeeld boeketten waarvan stelen zijn geïmporteerd uit Afrika. Of zaadgoed uit derde landen dat in Nederland verder wordt verwerkt.

Het belangrijkst is volgens LTO is de leveranciersverklaring. De douane laat weten dat er bij export naar het Verenigd Koninkrijk een verklaring moet komen waarop de exporteur, met vermelding van het REX-registratienummer (Registered EXporter), verklaart dat het product 'EU-oorsprong' heeft. De exporteur is verantwoordelijk voor de juistheid van de verklaring. Als bijvoorbeeld planten zijn opgekweekt uit zaadgoed afkomstig van buiten de EU, zal de kweker en/of exporteur moeten aantonen dat er in de EU voldoende waarde is toegevoegd door de bewerking (de opkweek).

Ierland en Noord-Ierland

Er zijn inmiddels meer directe veerverbindingen naar Ierland. Het zou volgens LTO mogelijk moeten blijven om via Groot-Brittannië te rijden voor export naar (Noord-)Ierland. Maar er zijn vragen waaruit blijkt dat dit in de praktijk nog niet geregeld is. Voor Noord-Ierland geldt een speciale status; zij blijven in de Europese interne markt, maar in de praktische uitwerking zal dit nog wel voor wat discussie zorgen.

Vanuit de EU is 5 miljard euro beschikbaar om bedrijven die worden getroffen door de brexit te helpen. Minister Stef Blok van Buitenlandse Zaken zei op 28 december in de Tweede Kamer dat hiervan 600 miljoen euro beschikbaar komt voor de visserij.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Dinsdag
    10° / 7°
    15 %
  • Woensdag
    9° / 5°
    95 %
  • Donderdag
    10° / 5°
    75 %
Meer weer