Chaos bij grenzen VK treft agrarische handel

UPDATE 12.12 uur - Niet alleen de naderende brexit, maar ook de verspreiding van een nieuwe variant van het coronavirus zorgt voor chaos en lange rijen bij de grenzen richting het Verenigd Koninkrijk (VK). De Kanaaltunnel is voorlopig gesloten. Al het vrachtverkeer moet via de veerboten. Maar de vrachtwagens kunnen voorlopig nog niet terug.

Chaos+bij+grenzen+VK+treft+agrarische+handel
© ANP

Dagelijks gaan er 10.000 vrachtwagens door de tunnel. Volgens Klaas Johan Osinga, beleidsadviseur Internationale Zaken van LTO Nederland, kan het niet anders dat de handel in agrarische producten, en zeker dagverse snijbloemen en groenten, wordt getroffen. De Franse regering verwacht dat reizen vanuit het VK tot zeker dinsdag middernacht niet mogelijk is. Frankrijk wacht een gecoördineerd Europees plan af om verspreiding van de nieuwe variant van het coronavirus op het Europese continent tegen te gaan.

Er staan op dit moment alleen al 2.000 tot 3.000 Franse vrachtwagenchauffeurs vast in Groot-Brittannië. Waarschijnlijk wordt het voor reizigers, en dus ook vrachtwagenchauffeurs, verplicht om een sneltest te doen op corona, voordat ze weer naar het Europese vasteland mogen reizen.

Diverse landen, waaronder Nederland, België en Frankrijk, besloten de grens te sluiten voor personenverkeer uit het Verenigd Koninkrijk vanwege de vondst van een nieuwe mutatie van het coronavirus. Over deze variant is nog niet zoveel bekend, maar wel dat hij waarschijnlijk veel besmettelijker is. Misschien wel 70 procent besmettelijker dan de reguliere variant van het coronavirus.


Haven Dover gesloten

Vooral het feit dat Frankrijk de grens heeft gesloten voor verkeer, treft de Britten hard. Eigenlijk is het land volledig geïsoleerd geraakt. De haven van het Britse Dover is gesloten voor zowel vrachtwagens als personenauto's. Door de grenssluitingen en chaos bij de grenzen wordt er in het Verenigd Koninkrijk al rekening mee gehouden dat er tekorten zullen ontstaan van sommige producten. Alex Veitch van Logistics UK roept Britten op om niet te gaan hamsteren.

Ondertussen hebben de Europese Unie en de Britste regering nog steeds geen brexitdeal gesloten. De commissie voor internationale handel van het Europees Parlement komt maandag bijeen. Voorzitter Bernd Lange geeft aan dat hij voor Nieuwjaar niet meer kan laten stemmen over een eventuele deal. Daar heeft het parlement niet meer genoeg tijd voor. De deadline die het parlement had gesteld op afgelopen weekeinde, is verstreken. Het no-dealscenario lijkt daardoor steeds realistischer te worden.


Onderhandelingen gaan verder

Toch gaan de onderhandelaars verder met de gesprekken. Er wordt gekeken of een eventueel akkoord voorlopig kan ingaan op 1 januari en pas later wordt goedgekeurd door het Europees Parlement. Er zijn nog enkele belangrijke twistpunten, waarvan de visserij het grootste struikelblok lijkt te zijn. Als de EU en het Verenigd Koninkrijk er niet uit komen, zullen er naar verwachting nog grotere problemen bij de grenzen ontstaan door allerlei administratieve procedures, heffingen en extra controles.

Bronnen binnen de Europese Unie denken dat de onderhandelingen door kunnen gaan tot kerst en wellicht zelfs daarna, totdat er een akkoord is. De chaos die er nu al is bij de grenzen, maken het belang van een akkoord alleen maar urgenter. Dat zou er wellicht aan kunnen bijdragen dat 'onder druk alles vloeibaar wordt' en er alsnog een akkoord wordt bereikt.


Voedsel gaat wegrotten

Ook de agrarische sector en de handelsbedrijven in agrarische producten in het Verenigd Koninkrijk vrezen de chaos. Een speciale commissie van het Britse parlement pleit voor een flexibele periode van zes maanden na de brexit. Anders zullen tonnen voedsel wegrotten door de lange wachttijden voor de grens. Er wordt grote schade verwacht voor de export van Britse producten.

Volgens de commissie, onder leiding van Lord Teverson, is er veel te weinig voorbereidingstijd geweest voor het bedrijfsleven. 'De belangrijkste boodschap van bedrijven is dat de overheid niet klaar is voor 1 januari, dus dat zij er ook niet klaar voor kunnen zijn', stelt hij tegenover Farming UK. 'Zonder duidelijke informatie is het voor bedrijven onmogelijk om zich aan te passen, wat betekent dat hun producten vanaf 1 januari niet meer door transporteurs worden opgehaald, vanaf de grens terug moeten keren of in het ergste geval bederven in vrachtwagens.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Weer

Meer weer