'Boer en tuinder wordt weer sexy'

Sinds het begin van de coronacrisis verkoopt een scholier eieren aan de deur. Hij heeft een deal gesloten met een pluimveehouder in de buurt. Iedere vrijdagmiddag komt hij langs en brengt hij een doos van twaalf eieren à 2 euro. 1 euro is voor hem, de andere voor de pluimveehouder.

%27Boer+en+tuinder+wordt+weer+sexy%27
© Dirk Hol

De samenwerking tussen de scholier en de boer is ontstaan in de coronacrisis, omdat de pluimveehouder minder eieren kon afzetten via de reguliere kanalen. Dit initiatief staat niet op zichzelf.

De directe afzet van boeren en tuinders aan consumenten is het afgelopen jaar fors gestegen. De omzet groeide van 77 miljoen naar 130 miljoen euro. En niet alleen de omzet via de fysieke boerderijwinkels, ook de onlineverkoop van boerderijproducten steeg. Dat blijkt uit recente cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.

De coronacrisis brengt boeren, tuinders en consumenten dichter bij elkaar. En niet alleen pensionado's weten het boeren- en tuinderserf te vinden. Juist jonge gezinnen kopen steeds vaker in de boerderijwinkels. Het is een veelbelovende ontwikkeling voor de toekomst waarbij de groeiende waarde en waardering van boeren en tuiders centraal staat..

Corona brengt boer, tuinder en consument dichter bij elkaar

Esther de Snoo, hoofdredacteur Nieuwe Oogst

Dit voorjaar deed Nieuwe Oogst onderzoek naar de gevolgen van de coronacrisis voor de land- en tuinbouw. 81 procent van de 762 boeren en tuinders die toen meededen aan het onlineonderzoek, verwachtte dat de coronacrisis de land- en tuinbouw ook voordeel kon opleveren. De aandacht voor gezondheid neemt toe en daar hoort ook een gezond en bewust eet- en leefpatroon bij. De samenleving is zich door de coronacrisis bewuster geworden van het belang van de eigen voedselproductie.

Het maakt dat de boer en tuinder weer sexy aan het worden is. Een groeiende bewuste groep consumenten wil verse producten direct kopen bij de bron. En natuurlijk doen zij niet hun volledige wekenlijkse boodschappen bij de boer of tuinder. Maar helder is wel dat de ketens door de huidige omstandigheden korter worden en de consument meer oog heeft voor vers, gezond en lokaal geproduceerd voedsel. Lokale netwerken tussen producten en consumenten ontstaan of worden versneld verstevigd.

Boeren en tuinders weten kansen te benutten en de thuiswerkende consumenten steeds beter te bedienen met onlineverkoop en thuisbezorgservices. Het is een positieve ontwikkeling en doet veel goeds voor het maatschappelijk draagvlak van de sector als geheel.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / -2°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer