ABN Amro: 'Waterstof alternatief voor dieseltrekker'
Elektrische aandrijving is een optie voor kleinere trekkers en voertuigen. Waterstof wordt op termijn interessant voor groter materieel, maar kent een nog aantal nadelen. Dat meldt ABN Amro in een analyse van de kansen voor verduurzaming van het materiaal in de agrarische sector.
De verduurzaming van het materieel is van belang omdat de sectoren bouw, agrarisch en transport staan voor een grote verduurzamingsopgave als gevolg van het in 2019 gesloten Klimaatakkoord. Verreweg de meeste bouwmachines, tractoren en vrachtwagens die zij gebruiken rijden op diesel, met een hoge uitstoot van stikstof en CO2 als gevolg. De bank verwacht dat de overheid richting 2030 in toenemende mate beperkingen oplegt aan materieel met een hoge uitstoot.
De ondernemer zal een keuze moeten maken. Waterstof heeft de grootste voordelen voor zwaarder materieel, maar de betaalbaarheid en beschikbaarheid hiervan is nog beperkt. LNG en biobrandstoffen bieden daarom voor de wat kortere termijn goede mogelijkheden. Verduurzaming van het materieel is mogelijk, maar gebeurt echter nog maar beperkt, stelt ABN Amro. Dit ligt onder andere aan hogere aanschafkosten en onzekerheid over de opbrengsten, zoals bijvoorbeeld de restwaarde van het materieel.
Experimenteel
Fabrikanten van agrarisch materieel experimenteren in toenemende mate met krachtbronnen op alternatieve brandstoffen. Zo zijn er inmiddels meerdere tractorfabrikanten die een hybride model ontwikkeld hebben waarbij ze een elektrische accu combineren met een dieselmotor. Een voorbeeld hiervan is de nieuwe hybride tractor van fabrikant Steyr.
Ook zijn er hybride modellen op basis van waterstof, zoals die van New Holland. Een andere fabrikant, John Deere, heeft diverse (volledig)elektrisch aangedreven modellen ontwikkeld. Het merendeel van deze machines bevindt zich echter nog in de conceptfase. De aanschafprijzen zijn volgens ABN Amro op dit moment nog zodanig hoog dat de kosten over de totale levenscyclus voor de gemiddelde ondernemer niet te dragen zijn.
Waterstof als alternatief
Ondernemers in de sector zien over het algemeen meer toekomst in waterstof als alternatief voor diesel dan 100 procent elektrisch, onder meer vanwege de lange oplaadtijd en het beperkte vermogen van elektrische machines.
De verwachting is wel dat hybride modellen vaker toegepast zullen worden in lichtere machines binnen de agrarische sector, zoals miniwielladers, verrijkers en beregeningssystemen. Andere machines zoals melk-, mestrobots en autonoom opererende voersystemen worden op dit moment al 100 procent elektrisch aangedreven.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Iseki SIAL 5
Gebruikt, € 4.750
-
Claas Arion 470 Cis
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X107 (BV) #27440
Gebruikt, € 3.289
-
Evers Evers Mustang 11-303-2R62
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°20 %
-
Maandag13° / 9°90 %