In markt van internetbloem zit volop muziek

De verkoop van bloemen via internet vormt een bescheiden markt, waar nog wel schot in zit, stelt ABN Amro. De afzet via de gebruikelijke winkels stagneert.

In+markt+van+internetbloem+zit+volop+muziek
© Twan Wiermans

Vorig jaar gaven Nederlandse consumenten 17 procent van hun bestedingen uit op internet. Veel gekochte producten op internet zijn schoenen, speelgoed en consumentenelektronica. Het onlineaandeel in de verkoop van schoenen is bijvoorbeeld 42 procent en die in consumentenelektronica 30 procent.

Hoe zit dat nou bij bloemen? Daar is het internetaandeel veel bescheidener. Op 5 procent stond de teller vorig jaar, terwijl de stand in 2016 nog 4,3 procent was, stelt Jan de Ruyter, Sector Banker Plantaardige Sectoren bij ABN Amro en medeauteur van het rapport over de internetverkoop van bloemen dat eind vorige week verscheen.

80 miljoen euro

In de internethandel met bloemen ging in 2019 grofweg 80 miljoen euro om. De totale verkoopwaarde van bloemen in Nederland schat ABN Amro op 1,6 miljard euro. Dat de inbreng van online zo klein is, heeft meerdere oorzaken, legt De Ruyter uit.

De traditionele winkel blijft voorlopig nog dominant in de bloemenverkoop

Jan de Ruyter, Sector Banker Plantaardige Sectoren bij ABN Amro
<iframe class='localfocusvisual' frameborder='0' style='width:100%;height:550px;overflow:hidden' src='https://localfocus2.appspot.com/5e4d38b110cad'></iframe>


Ten eerste worden op veel plekken bloemen verkocht; onder andere bij bloemist, supermarkt, tuincentrum, markt en tankstation. De concurrentie voor internet is daarmee groot. Daarnaast zijn bloemen verse producten, wat voor een deel van de consumenten een drempel is om online aan te schaffen.

Andere kwaliteit

Veel consumenten vinden ook dat de kwaliteit van de bloem in de 'gewone' winkel beter is dan die op internet. Tot slot is de bloem een wat groter product waardoor het verzenden ervan relatief duur is.

ABN Amro verwacht om deze redenen dat in de toekomst de internetbloem niet de bloem uit de 'gewone' winkel zal overvleugelen. Maar kansen tot groei zijn er wel, meent de bank.

Cadeau

De internetverkoop van bloemen is een cadeaumarkt. 'Naar schatting 90 procent van de bloemen die online worden gekocht, is bestemd als gift', staat in het rapport. Het grootste deel van de consumenten geeft aan het leuk te vinden om bloemen cadeau te geven en te krijgen. Dit geldt ook voor de jongere generatie.

Uit consumentenonderzoek, uitgevoerd in opdracht van ABN Amro, Chrysal en e-Flora, blijkt dat 80 procent van de ondervraagde jongeren graag bloemen cadeau doet. Zij doen hun bestellingen veelal online. Ook in de toekomst blijven ze dit doen, is de aanname.

Veruit de belangrijkste reden waarom een consument bloemen online koopt, is het gemak, maar er spelen ook andere factoren zoals versheid, kwaliteit en prijs. Het versimago van de internetbloem laat te wensen over en wordt amper genoemd als reden om online te kopen.

Korte keten

De keten zo kort mogelijk houden, is daarom het devies. Consumenten hechten er veel waarde aan dat een bos bloemen na aankoop lang mooi blijft. Telers zijn op deze wens ingesprongen en bieden zelf online bloemen aan. Bloomon, een gespecialiseerde verkoper van bloemen online, stelt bijvoorbeeld ook alles in het werk om de keten tussen kweker en consument te verkorten.

ABN Amro signaleert dat bloemenaanbieders op internet liever concurreren op gemak en service dan op prijs. Als voorbeelden worden genoemd rouwboeketten die nog dezelfde dag worden geleverd of onlinecondolanceregisters die consumenten eveneens kunnen benutten om een bloemetje te versturen. Abonnementen om jaarlijks met een boeket een feestdag te vieren, is een ander model.

Toekomst

De bank voorspelt dat de onlinebloemenmarkt dit jaar 7 procent stijgt, mede doordat de consument meer te besteden heeft. Dit gebeurt terwijl de verkoop via de traditionele afzetkanalen stagneert. De afgelopen twee jaar is de omzet nauwelijks gegroeid.

Bloemisten met internetverkoop weten hun verkoop met deze strategie wel te verhogen. Bloemisten verkochten in het afgelopen jaar voor 42 miljoen euro aan bloemen op internet, tegen 35 miljoen euro in 2016.

Dominant

Toch is de rol van de fysieke winkels niet uitgespeeld, zegt De Ruyter. Mede omdat veel consumenten de kwaliteit van bloemen en planten in een bloemenwinkel beter vindt en dat zij hiervan in een 'gewone' winkel een beter beeld krijgen. 'Deze optelsom zorgt ervoor dat de traditionele winkel voorlopig nog dominant blijft in de bloemenverkoop.'

• Klik voor het rapport van ABN Amro op onderstaande pdf

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / -2°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer