'Bloemenverkoop op internet stijgt 7 procent'
De verkoop van bloemen op internet stijgt dit jaar met 7 procent. Dat verwacht ABN Amro.
De bank heeft samen met Chrysal en E-Flora onderzoek laten uitvoeren naar de verkoop van bloemen. Hoewel de online omzet met bloemen nog relatief klein is, is deze sterker gestegen dan de totale omzet. Zo groeide het aandeel online van 4,3 procent in 2016 naar 5 procent in 2019.
De verkoop van bloemen op internet is een cadeaumarkt en bloemen blijven als gift populair, stelt Nadia Menkveld, Sector Econoom Agrarisch van ABN AMRO. Dat geldt vooral voor de jongere generatie die vaker bloemen online bestelt. Vier op de vijf consumenten tussen 18 en 29 jaar vindt het leuk om bloemen cadeau te geven. Een kwart van de groep die vorig jaar bloemen kocht, heeft dit online via een desktop of laptop gedaan en 26 procent met behulp van een smartphone.
Omzet bloemist stagneert
Terwijl de internetverkoop toeneemt, stagneert de afzet via bloemen- en plantenwinkels. 'Hoewel de prijzen zijn gestegen, is de omzet in de afgelopen twee jaar nauwelijks gegroeid. Tegelijkertijd is het aantal winkels dat alleen bloemen en planten verkoopt, gedaald', aldus de sectoreconoom.
De totale uitgaven aan bloemen en planten bedragen volgens ABN Amro naar schatting 1,6 miljard euro. Een deel hiervan komt niet terecht bij bloemenwinkels omdat consumenten ook bloemen kopen op andere verkooppunten, zoals benzinestations en supermarkten.
Kleinere uitgave bij supermarkt
Nederlanders geven bij een supermarkt gemiddeld minder uit per aankoop (9,30 euro) dan bij een bloemist (14,20 euro). Bloemenwinkels zijn volgens ABN Amro het belangrijkste afzetkanaal voor de verkoop van bloemen. Driekwart van de consumenten die vorig jaar bloemen hebben gekocht, deed in ieder geval een van de aankopen bij een bloemist.
Gemak, service, het ruime assortiment en de mogelijkheid om prijzen te vergelijken zijn de belangrijkste redenen voor consumenten om bloemen vaker online te bestellen. Toch is de rol van de bloemist volgens de bank niet uitgespeeld.
Kwaliteit in winkel beter
'Veel consumenten zijn van mening dat de kwaliteit van bloemen en planten hoger is in een bloemenwinkel en dat zij hiervan bij de bloemist een beter beeld krijgen dan online. Ook nemen bloemen veel ruimte in beslag waardoor verzenden duur is. Deze optelsom zorgt ervoor dat de bloemist voorlopig nog dominant blijft in de bloemenverkoop', zegt Menkveld.
• Klik voor het rapport van ABN Amro op onderstaande pdf
Downloads
Rapport bloemenverkoop ABN AmroBekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
AS Motor Zitmaaier / tuintrekker 1040 YAK 4WD (BV) #26685
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker Maaidekken (HG) #63966
Gebruikt, P.O.A.
-
New Holland Tractor T6.180 (LH) #31626
Gebruikt, P.O.A.
-
Stihl RT 5097.1
Nieuw, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %