Steyr speelt in op vraag naar compacte trekkers

Steyr presenteerde zijn Agritechnica-noviteiten op de thuisbasis in het Oostenrijkse Sankt Valentin. In het oog springt vooral de nieuwe compacte Expert CVT-trekkerserie. Daarnaast was er nieuws bij de Profi-trekkers.

Steyr+speelt+in+op+vraag+naar+compacte+trekkers
© Hendrik Begeman

Trekkerfabrikant Steyr toonde onlangs de noviteiten in het veld. Het ging vooral om de Expert CVT, een serie die tussen de Multi en de Profi is gekomen. Volgens Marc Devriese van Steyr was er vraag van klanten naar een compactere vorm van de Profi. Hieruit is de Expert voortgekomen met het beste in zich wat de Multi en de Profi te bieden hebben.

Het gaat om vier trekkers met vermogens van 100, 110, 120 en 130 pk. Het vermogen is aan de typenummers af te lezen. Zo is het zwaarste type de 4130 Expert CVT. De 4 geeft het aantal cilinders aan en de overige drie cijfers het vermogen in pk's. Voor het maximum vermogen mag je bij elke trekker 10 pk optellen.

Variabele transmissie

De CVT is een door Steyr zelfontwikkelde variabele transmissie. De maximumsnelheid is 43 kilometer per uur, wat in de Ecostand is te bereiken bij een lager motortoerental. De motoren komen van de eveneens onder de CNH-paraplu opererende FPT.

Van Steyr is 30 procent bestemd voor de export

De motoren voldoen aan de nieuwste Stage V-norm. Dat de ontwikkelingen hier doorgaan, is te zien aan de compactheid van het onderhoudsvrije SCR-systeem. Dit is gebouwd tot een compacte unit die in zijn geheel onder de motorkap is weggewerkt en geen afbreuk doet aan het zicht naar voren.

Het SCR-emissiesysteem is nu zo compact gebouwd dat hij onder de motorkap van de Expert past.
Het SCR-emissiesysteem is nu zo compact gebouwd dat hij onder de motorkap van de Expert past. © Hendrik Begeman

Bediening

Voor de bediening heeft de Expert twee opties: de bestaande Multicontroller-armleuningbediening die ook op de zwaardere modellen wordt gebruikt of de nieuwe Multicontroller II. Deze biedt meer functies en is compacter van afmeting. Hierdoor kan de bestuurder ook via de rechterdeur in- of uitstappen.

De Multicontroller II is compact gebouwd. De bestuurder kan daardoor ook rechts in- of uitstappen.
De Multicontroller II is compact gebouwd. De bestuurder kan daardoor ook rechts in- of uitstappen. © Hendrik Begeman

Naast de Multicontroller-bedieningshendel bevindt zich een joystick voor het bedienen van bijvoorbeeld een voorlader. Hiermee kan de chauffeur met de rechterhand de snelheid van de trekker regelen en de voorladerfuncties bedienen, terwijl hij met de linkerhand het stuurt en de omkeerschakeling bedient.

Wendakkermanagement

Het Easy-Tronic-wendakkermanagement laat de trekker op de wendakker automatisch de werktuigen in- en uitschakelen en draait vervolgens automatisch voor een volgende werkgang. Met Isobus III kan de trekker met de werktuigen communiceren, waarbij het werktuig de trekker kan aansturen.

De viercilinder Profi, met vier trekkers van 115 tot 145 pk, krijgt er nu een zescilindermodel bij van eveneens 145 pk (maximum 158 pk). Dit is nu de meest compacte zescilinder in dat segment. Deze trekker is leverbaar met een vernieuwde achttraps powershift of met een CVT-transmissie.

Remsysteem

De Terrus CVT- en Profi CVT-modellen zijn vanaf nu leverbaar met de S-Brake. Dit is een remsysteem op een aanhanger, kipper of mesttank. Zodra de aanhangende wagen een duwende werking op de trekker uitoefent, bijvoorbeeld door remmen of bij het afrijden van een heuvel, treedt automatisch de S-Brake in werking waarbij de wagen automatisch remt.

Op de Terrus CVT werd de S-Brake gedemonstreerd. Met dit systeem remt de wagen automatisch.
Op de Terrus CVT werd de S-Brake gedemonstreerd. Met dit systeem remt de wagen automatisch. © Hendrik Begeman

Het remmen gaat met luchtdruk, maar werkt om veiligheidsredenen alleen tot een maximumsnelheid van 35 kilometer per uur. De S-Brake berekent zelf de benodigde remkracht die op dat moment nodig is. In stilstand is het systeem buiten werking te stellen.

Zeventig jaar

Steyr bestond vorig jaar zeventig jaar. Hiervan werkt vicepresident Cristian Huber dertig jaar bij Steyr. In het topmanagement van de CNH-groep hebben wat veranderingen plaatsgevonden en dat geeft Huber meer wind in de zeilen om het merk in meer landen te positioneren.

Steyr wordt nu in achttien landen verkocht, maar er wordt overwogen om dit aantal de komende vijf jaar verder uit te breiden. Ook was het woord Premium regelmatig te horen, wat erop kan duiden Steyr tot een premiummerk in de groep wordt opgewaardeerd.

80 procent Case IH

In Sankt Valentin bouwt Steyr trekkers van 104 tot 300 pk. Hiervan gaat 80 procent als Case IH en 20 procent als Steyr de fabriek uit. Van Steyr is 30 procent bestemd voor de export. De assemblage van een trekker duurt acht uur.

Er is capaciteit voor vijftig trekkers per dag en daarvoor is 300 ton materiaal nodig. Een trekker bestaat uit ongeveer 7.300 delen. Op jaarbasis worden er ongeveer 10.000 trekkers gebouwd. Sinds 1947 zijn er 600.000 trekkers gebouwd.

Kabels

Bij de bouw van trekkers is het nodige veranderd. Bij de eerste elektrische voorzieningen aan de trekkers werd ongeveer 15 meter kabel gebruikt. Dit loopt bij de trekkers van nu op tot 2,5 kilometer.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    8° / 4°
    60 %
  • Dinsdag
    7° / 4°
    20 %
  • Woensdag
    10° / 6°
    5 %
Meer weer