Wakker Dier niet blij met Beter Leven-aanbiedingen

Wakker Dier is niet blij met de toename van het aantal supermarktaanbiedingen van vlees met één ster van het Beter Leven-keurmerk. 'De stunts drijven de vraag naar vlees op. Dat is niet de bedoeling', stelt Anne Hilhorst van Wakker Dier. Het totaal aantal stunts nam hierdoor fors toe.

Wakker+Dier+niet+blij+met+Beter+Leven%2Daanbiedingen
© Albert Heijn

In de afgelopen jaren voerde Wakker Dier namelijk campagne om de door deze organisatie genoemde 'kiloknallers' te stoppen. Dat is keurmerkloos vlees, waarmee supermarkten klanten naar hun winkels lokken. Wakker Dier vindt dat onverkoopbaar.

Wakker Dier houdt het aantal vleesaanbiedingen van supermarkten bij in de stuntmonitor. Hieruit blijkt dat het aantal vleesaanbiedingen in de eerste helft van 2019 met 17 procent steeg ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat is de sterkste stijging in vier jaar tijd. In dit half jaar werd door de elf grote supermarkten 7.974 keer met vlees gestunt.

Kiloknallers

Het aantal 'kiloknallers' steeg 4 procent, een fors grotere stijging was er in het aantal aanbiedingen met Beter Leven één ster vlees. Dat steeg 33 procent naar 4.023 aanbiedingen. 'Dat supermarkten meer zijn gaan stunten, zowel met kiloknallers als stervlees, is een verkeerde ontwikkeling', stelt Hilhorst.

Zij vindt dat de stunts de vraag naar vlees vergroten, de vleesconsumptie wordt gestimuleerd. 'En dat terwijl de consumptie naar beneden moet. Supermarkten zouden kiloknallers kunnen vervangen door stunts met keurmerk, in plaats daarvan laten ze het totaal aantal stunts fors oplopen.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer