Campagne #hetezomeroogst terug van weggeweest

Campagne #hetezomeroogst krijgt dit jaar een vervolg. Aardappelen, groente en fruit die door weersomstandigheden een net iets andere vorm of maat hebben, komen door deze actie toch in de supermarkt.

'Dan heb je bijvoorbeeld in de weekenden speciale aardbeienacties of eet je een keer een komkommer meer', vertelt ZLTO-bestuurder Hendrik Hoeksema. 'Een kromme komkommer is ook een komkommer', vult teler Rene Tielemans aan. 'Een komkommer is een natuurproduct en door het snelle groeien kun je andere vormen krijgen.'

'Het is helemaal niet erg om een keer een product te kopen dat er net iets anders uit ziet', vertelt Hoeksema. Hij sprak er deze week over met landbouwminister Carola Schouten. Die heeft een droogteplan klaarliggen met meerdere maatregelen die boeren de zomer doorhelpen. 'Ik vind het heel mooi dat ZLTO dit verder heeft ontwikkeld. Producten vinden op deze manier toch de weg naar afnemers. Mooi initiatief uit de sector zelf.'

In gang zetten

Boeren en telers kunnen contact opnemen met de ZLTO als ze #hetezomeroogst-producten hebben. 'Wij koppelen dit terug aan de supermarkt', vertelt Hoeksema. 'In sommige situaties krijgt de teler dezelfde of iets lagere prijs, maar wel meer dan dat je er anders voor zou krijgen.'

Toch ligt dit onderwerp gevoelig, omdat de producten van goede maat en vorm niet moeten blijven liggen. 'Het is een nieuwe markt en een kans voor het hele segment om dit op te pakken. Dus ik ben er absoluut niet bang voor dat dit concurrerend gaat werken', geeft Hoeksema aan. Tielemans vult hem aan. 'Ook al is het vormpje anders, een komkommer is altijd lekker en fris.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer