BartsParts verbindt partners in onderdelen
Wie specifieke onderdelen zoekt, heeft kans van slagen bij BartsParts. Het bedrijf is gevestigd in een kantoor in Leiden. Het verhandelt wereldwijd onderdelen, ook waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken.
Arno Verkleij is initiatiefnemer van en motor achter BartsParts. Zijn achtergrond ligt in de bloembollenkwekerij en in de computertechniek. Toen hij een andere draai aan zijn leven wilde geven, kwam hij terecht bij de tuin- en parkafdeling van een mechanisatiebedrijf.
Verkleij ontdekte dat daar een enorme hoeveelheid onderdelen op voorraad lag waarvan je voor een deel nooit af kwam, zeker niet in eigen klantenkring. Volgens zijn globale schatting ging het om een totale waarde van 1,5 miljoen euro, waarvan 35 procent incourant was. Via brancheorganisatie Fedecom werd duidelijk dat ze niet de enige waren met een dergelijke voorraad.
Wij verzorgen de communicatie tussen klant en dealer, de logistiek en de financiële afwerking
Marktplaats
Zijn eerste idee was om het via Marktplaats te proberen. 'Mijn gedachte was dat als er een machine wordt ingeruild, er in het buitenland vast mensen zitten die onderdelen voor zo'n machine zoeken. Dat kan een mechanisatiebedrijf, loonwerker, boer of particulier zijn die een machine heeft waar hij onderdelen voor zoekt', zegt Verkleij.
'Die zitten dan met het omgekeerde probleem dat ze de onderdelen nergens meer kunnen krijgen. Dan is de cirkel rond, want wij weten er niet van af te komen.'
Intuïtie
Uiteindelijk kwam de ondernemer met het idee om een platform op internet aan te bieden voor dealers waar ze onderdelen kunnen verkopen. Dit heeft hij eind 2016 in gang gezet, samen met een oude schoolvriend en een paar compagnons die financiële support gaven. Ze hebben beperkt marktonderzoek gedaan en gewoon op intuïtie een webwinkel opgezet waar mensen op onderdeelnummer kunnen zoeken.
'Wij moeten zorgen dat er onderdelen in de webwinkel op voorraad zijn. Daarvoor kunnen dealers een lijst met overtollige onderdelen in een digitaal bestand aanleveren, waarop wij zorgen dat deze in onze webshop komen', legt Verkleij uit.
Wereldwijd
'De dealer kan met weinig inspanning wereldwijd onderdelen aanbieden. Wij nemen het werk uit handen. De dealer mag er niet meer werk van hebben dan als een klant het onderdeel aan de balie afhaalt.'
Voor de kopers heeft het meerdere voordelen. De dealers bieden onderdelen te koop aan waar ze van af willen. Meestal geven ze daar een korting op tot wel 40 à 80 procent.
Honderd magazijnen
De kans dat het lukt het onderdeel te vinden, is groot. Via BartsParts kijk je tegelijk in wel honderd magazijnen. Het voordeel is dat je onderdelen vindt die normaal niet gemakkelijk te krijgen zijn. Als er bij vijf dealers een bepaald onderdeel wordt gevonden, doet de goedkoopste de handel.
Als voorbeeld noemt Verkleij klanten uit Zeeland en Noorwegen. Beiden vonden onderdelen via BartsParts. De klanten waren blij dat ze voor een geschikte prijs hun onderdelen hadden en de dealers waren blij dat ze van wat minder courante onderdelen af waren. Een dealer had een van deze onderdelen al acht jaar op de plank liggen.
Pakketdienst
Zodra een klant iets heeft gevonden, moet de dealer bevestigen dat het onderdeel er nog ligt. Vervolgens krijgt hij een verzendlabel en moet de dealer zorgen dat het onderdeel verzendklaar ligt. BartsParts zorgt dat een pakketdienst het ophaalt en bij de klant aflevert.
'Wij verzorgen de communicatie tussen klant en dealer, de logistiek en de financiële afhandeling. De dealer stuurt ons de factuur. Wij nemen voor de dealer drie drempels weg: het geld, de verzending en de eventuele taalbarrière.'
Over de grens
De helft van de transacties gaat over de grens. BartsParts doet zaken met veertig landen en op het kantoor in Leiden worden zes talen gesproken. Voor de klant is het voordeel dat hij bij transacties via BartsParts één aanspreekpunt heeft.
Een van de meest bijzondere orders was een rooimat voor een Underhaug-aardappelrooier in Libië. Ook doet Bart Parts zaken in Japan en Nieuw-Caledonië. 'We doen het meest in merkgerelateerde reparatieonderdelen. Filters en dergelijke kun je overal kopen', zegt Verkleij.
Dood kapitaal
Bij dealers liggen onderdelen waar al drie of vier jaar geen vraag naar is geweest. Het is de vraag of deze onderdelen ooit nog worden verkocht, maar er is destijds wel de nieuwprijs voor betaald. Dit noemt BartsParts dood kapitaal.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Case IH FARMALL 55C
2012, P.O.A.
-
Toro PROLINE H600
Nieuw, P.O.A.
-
Lemken Ploeg Juwel 8 (SO) #63393
Gebruikt, P.O.A.
-
Lely Splendimo 900MC vlindermaaier
2015, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / -2°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %