Smaakpanel WUR bepaalt smaak tomaat
Waar in een grijs verleden alleen op suikergehalte werd gemeten, staat de tuinbouwsector inmiddels een scala aan instrumenten ter beschikking om te werken aan de smaak van fruit en groenten. 'Kijk eens naar wat voor keuze consumenten tegenwoordig hebben.' Wouter Verkerke, senior wetenschappelijk onderzoeker, stelt het met genoegen vast.
Wouter Verkerke leidt al decennialang smaakonderzoek aan de businessunit Glastuinbouw van Wageningen University & Research (WUR) en is een autoriteit in zijn vakgebied. In juni sprak hij nog op de Wageningen Campus tijdens de masterclass 'Veredelen op smaak' in het kader van honderd jaar plantenveredeling.
Verkerke heeft het metier vanaf nul zien ontwikkelen, toen begin jaren negentig speciaal voor de tuinbouw smaakpanels werden opgetuigd. Het begon met smaakpanels van dertig mensen om tomaten te testen. Nu zijn er 'bijna vijfhonderd' die zijn WUR-afdeling inzet.
Een smaakpanel is een goed richtsnoer voor verbeteringen
'Die panels kalibreren we later met nationale panels, waarbij wordt geput uit een database van 20.000 mensen. We testen honderden soorten tomaten per jaar. Alle grote zaadbedrijven zijn klant van ons', vertelt de onderzoeker.
Alle schakels
De businessunit Glastuinbouw onderzoekt de smaak van groenten en fruit voor alle schakels in de keten, van zaadbedrijven tot retail en gebruikt daarbij verschillende invalshoeken: laboratoriumonderzoek, een consumentenpanel en sensorische panels.
In het eerste meten en bepalen medewerkers van de WUR de inhoudstoffen, genen en moleculaire markers van smaak. Het consumentenpanel, bestaande uit kopers van de producten, doet smaakproeven en bepaalt het smaakniveau van groenten en fruit – welke is het lekkerst? De getrainde sensorische panels brengen de verschillende aspecten van smaak in kaart zoals zoetheid, stevigheid of soort aroma.
Complex
Waar data uit laboratoriumonderzoek 'onbetwist' zijn, zijn smaak- en sensorische testen lastiger te duiden. Smaken verschillen immers. 'Smaak is complex, al houdt de gemiddelde mens van een tomaat die zoet en zuur, aromatisch, sappig, niet te hard en niet te zacht is', zegt Verkerke.
'Het probleem met smaaktesten is dat het aantal te proeven monsters gelimiteerd is. Na een stuk of twaalf keer geproefd te hebben, zit je vol. Terwijl onze klanten soms 150 partijen hebben waarvan ze het smaakniveau willen weten. Daarvoor zetten we het smaakmodel in, dat de uitslag van een panel aan de hand van metingen voorspelt', legt de onderzoeker uit.
Kennis verbeterd
De kennis over de smaak van tomaat is in de loop der jaren enorm verbeterd, mede dankzij publiek-private onderzoeksprogramma's. Van inhoudstoffen, meetinstrumenten voor aroma's, metabole routes, genetische mogelijkheden, diagnostische tools voor selectie en veredeling tot definiëring van plantmateriaal.
'Dat heeft ertoe geleid dat wij als onderzoekers binnen en buiten de WUR beter zijn geëquipeerd om vragen van de consument te beantwoorden. Maar wat een goede smaak is? In essentie: dat wat een panel zegt. Een panel is een goed richtsnoer voor verbeteringen', aldus Verkerke.
Vier smaakmodellen
De WUR heeft vier smaakmodellen ontwikkeld om vruchten op smaakniveau te screenen: voor tomaat, aardbei, paprika en meloen.
Het smaakmodel tomaat, in gebruik sinds 2001, gebruikt parameters voor smaakattributen (descriptoren die de zintuiglijke waarneming beschrijven), die een sensorisch panel heeft benoemd. Het model voorspelt het smaakniveau op een schaal van 0 (onaangenaam) tot 100 (aangenaam) met een zekerheid van 86 procent.
Data verzamelen
Het model kan het consumentenpanel niet volledig vervangen, maar wel op veel grotere schaal data over smaak verzamelen. Dit kan volgens Verkerke helpen om snel een goed beeld van rasverschillen en seizoensvariatie te krijgen of om vroeg in de veredelingsketen te monitoren of een bepaald smaakniveau aanwezig is.
'Met onze voorspellende methode – het smaakmodel – screenen we of een nieuwe lijn een verbetering is ten opzichte van voorgaande lijnen. Daarin zijn we een neutrale, onafhankelijke partij, het 'clearing house' dat de borging verzorgt.'
Stroom introducties
Ruim 25 jaar smaakonderzoek heeft een stroom introducties in de winkelschappen opgeleverd. 'De consument heeft nu de keus. Kijk wat er aan tomaten in de schappen ligt. Er is veel meer keus en het assortiment is ook nog eens onderverdeeld naar gebruiksmoment, bijvoorbeeld voor in de salade of als snackgroente. En eerlijk gezegd: soms duizelt het mij ook wel eens. We zijn bijna doorgeschoten', stelt Verkerke.
'De sector heeft echt gereageerd. We kunnen nu gerichter inspelen op de vraag van de consument', zegt de onderzoeker.
Visuele respons
'Het volgende dat gaat spelen in het onderzoek, is het modelleren van de visuele respons. Hoe kijken consumenten naar het product? Ze kopen het product immers met de ogen, al komen ze wel terug voor de smaak. Dat is belangrijk: als we tomaten maar lekkerder maken, wordt er meer van gegeten. Dat mensen daardoor meer groenten eten en dus gezonder leven, dat is toch geweldig?'
Bekijk meer over:
Lees ook
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Tractor, compact 4066R (LH) #30892
Gebruikt, P.O.A.
-
T6.180 DC StageV
Gebruikt, € 144.900
-
Gewichtblok 1450 kg TOP
Gebruikt, P.O.A.
-
Fella TH13010 getrokken schudder
2012, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Maandag13° / 13°90 %
-
Dinsdag10° / 7°15 %
-
Woensdag9° / 5°95 %