AH laat consument aardappel opnieuw ontdekken
Supermarktketen Albert Heijn (AH) presenteerde dinsdag een compleet vernieuwd aardappelschap voor alle 900 Nederlandse winkels.
Belangrijke aanpassingen in het aanbod en de uitstalling van de aardappelen in de AH-winkels zijn de transparante folieverpakkingen, de grotere variatie, meer aandacht voor de toepassingsmogelijkheden en een groter aandeel biologische aardappelen. Doel van Albert Heijn is het helpen van klanten bij het maken van een keuze als ze voor het aardappelschap staan.
'Verder willen we vooral dat de Nederlandse consument de aardappel opnieuw ontdekt. Per slot van rekening zijn we nog steeds een echt aardappelland', zegt Michelle Belt. Zij is bij de retailorganisatie categoriemanager en in die functie verantwoordelijk voor onder meer aardappelen en uien. De presentatie van het nieuwe aardappelschap vond plaats in een AH-winkel in de Rotterdamse wijk Kralingen.
Nedato en Leo de Kock
Voor de aanpassingen aan het aardappelaanbod in de winkel werkte Albert Heijn nauw samen met de aardappelbedrijven Nedato en Leo de Kock. Beide bedrijven leveren al decennia aardappelen aan de Zaanse grootgrutter. Leo de Kock is een dochterbedrijf van aardappelcoöperatie Agrico.
Jongeren weten onvoldoende wat ze met aardappelen allemaal kunnen doen
Gemak, gezond en variatie zijn volgens Belt de kernwoorden voor het nieuwe aardappelschap. 'Voor toepassingsmogelijkheden zoals poffen, stomen of stamppot laten wij via de verpakking zien welke aardappel daarvoor het meest geschikt is. Verder geven we nog meer informatie over de herkomst van de aardappelen.'
Directeur Heero Gramsma van Nedato stelt dat hij zeer tevreden is over de manier waarop het nieuwe aardappelschap tot stand is gekomen. Ook is hij blij met het eindresultaat. 'Uit consumentenonderzoek blijkt dat jongeren onvoldoende weten wat ze met aardappelen allemaal kunnen doen. Betere informatie moet ons helpen om het tij van een dalende aardappelconsumptie te keren.'
Belangrijke schakel
Nedato levert jaarrond tafelaardappelen aan Albert Heijn en Gramsma vertelt dat daarvan zo'n 85 procent in Nederland wordt geteeld. 'De teler is een belangrijke schakel in het aardappelaanbod. Wij proberen onder meer het aspect vakmanschap in de teelt nog verder te versterken, aan de hand van data en het vergelijken van teeltresultaten.'
Bij de presentatie in de Rotterdamse supermarkt vraagt Agrico-directeur Jan van Hoogen aandacht voor de uitbreiding van het aanbod biologische aardappelen bij Albert Heijn met zo'n 20 procent. 'Er is onder meer een rode biologische aardappel bijgekomen. Verder voorspellen wij een goede toekomst voor onze phytophthoraresistente aardappelrassen zoals Alouette en Carolus. Die zijn in dit nieuwe schap ook ruimschoots te vinden.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X167R (HA) #60810
Gebruikt, P.O.A.
-
Case IH PUMA 185 CVX STAGE V
2022, P.O.A.
-
Massey Ferguson 6465 T2 Dyna-6
2007, € 24.750
-
John Deere Tractor, compact 2032R (RL) #26325
Gebruikt, € 38.950
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / -2°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %