Fedecom wil uitstel nieuwe eisen landbouwvoertuig
De nieuwe goedkeuringseisen voor getrokken landbouwvoertuigen moeten worden uitgesteld tot 1 januari 2019. Dat wil de branchevereniging voor mechanisatie en techniek Fedecom.
Fedecom heeft die wens neergelegd bij minister Cora van Nieuwenhuizen (I&W). LTO Nederland steunt het verzoek om uitstel gezien de praktische problemen die nu opdoemen. 'Het zou verstandig zijn de goedkeuringseis een jaar op te schuiven. Maar zo'n uitstel moet geen afstel worden', benadrukt Alfred Jansen, LTO portefeuillehouder Veiligheid.
De overheid heeft de nieuwe eisen al per 1 januari 2018 ingevoerd. De fabrikanten, importeurs en dealers voelen zich daardoor overvallen, stelt Fedecom. De afgelopen tijd richtte de discussie zich met name op invoering van de APK-plicht voor trekkers en op de vraag in hoeverre daar verplichte kentekening bijhoort.
Goedkeuringsplicht
Brussel eist echter ook van alle lidstaten de invoering van een goedkeuringsplicht voor getrokken landbouwvoertuigen. Het brengt extra eisen mee op het gebied van remmen, maximaal toelaatbare aslasten, maximale breedte, koppeling en breedtemarkering.
Nederlandse fabrikanten en importeurs vrezen onverkoopbare voertuigen en dure aanpassingen, met name aan de remsystemen. In een brief aan minister Van Nieuwenhuizen vraagt Fedecom om in 2018 nog de eisen van 2017 te hanteren en de nieuwe regeling pas in 2019 te laten ingaan.
Verkeersveiligheid
Jansen wijst erop dat het gaat om een Europese verordening waaraan alle lidstaten moeten voldoen en die als doel heeft de verkeersveiligheid te verhogen. 'Verkeersveiligheid is ook voor ons heel belangrijk. De invoering van de APK-plicht en de goedkeuringseisen voor getrokken landbouwvoertuigen dragen daar aan bij.'
De Haagse politiek discussieeert nog over de aanpak van de APK-plicht, met name over de vraag op welke manier dan gecombineerd zou moeten worden met kentekening van trekkers. 'Ons standpunt daarin is duidelijk', verzekert hij.
Verbeteren verkeersveiligheid
De LTO portefeuillehouder Veiligheid wil alleen kentekening voor nieuwe trekkers die sneller kunnen rijden dan 40 kilometer per uur. 'En dan ook de maximumsnelheid verhogen naar 40 kilometer per uur en provinciale- en rondwegen beter toegankelijk maken. Dat past bij ons centrale doel: het verbeteren van de verkeersveiligheid.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Honda HF2417K4 HB
2018, P.O.A.
-
Kuhn Ploeg Vari Master (RL) #28242
Gebruikt, P.O.A.
-
Lely Splendimo 320FC Frontmaaier
2014, P.O.A.
-
Massey Ferguson 7S.165 Dyna-6 Efficient
Nieuw, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %