Keurmerk Zeker Zeeuws start een coöperatie

Ondernemers die producten met het streekkeurmerk Zeker Zeeuws telen, verwerken of verkopen, hebben een gelijknamige coöperatie opgericht, vooral bedoeld voor promotie en afzet.

Keurmerk+Zeker+Zeeuws+start+een+co%C3%B6peratie
© Anton Dingemanse

Sinds de start in 2013 heeft het keurmerk een flinke groei doorgemaakt. Dit jaar groeide het aantal zelfs met 25. Het merendeel daarvan zijn mosselkwekers, die vanaf dit seizoen hun mosselen bij de mosselveiling in Yerseke met het certificaat kunnen aanbieden.

Maar er zijn dit jaar ook al zeven nieuwe agrarische producten met het keurmerk. Inmiddels mogen 120 Zeeuwse producten het keurmerk dragen. Producten met het logo zijn niet alleen te vinden in restaurants, boerderijwinkels en viswinkels, maar ook in supermarkten, zoals Agrimarkt, eigendom van CZAV, Albert Heijn en Plus. Bovendien staat het beeldmerk op 40.000 flesjes die wijngaard de Kleine Schorre jaarlijks levert aan de KLM.

Acties

Regelmatig gaan de producten mee in acties van retailers. Deze week liggen er mosselen met het keurmerk in 650 AH-winkels en zijn aardappelen van de Thoolse veiling Alvantho in de aanbieding in de Agrimarkt.

Binnenkort komt er een nieuw soort afnemer bij: HelloFresh. Dat bedrijf leverde alleen al in de eerste drie maanden van dit jaar wereldwijd ongeveer 30,7 miljoen verse maaltijden bij zo'n 1,2 miljoen huishoudens. HelloFresh wil in bepaalde periodes met landelijke acties producten met het keurmerk in de maaltijdboxen doen, om te beginnen met mosselen. Later volgen waarschijnlijk zilte groenten. Na de zomer spreken beide partijen over meer producten.

Heel mooie kans

Coördinator Sabine Verburg noemt het 'een heel mooie kans om producten van Zeker Zeeuws bij veel meer huishoudens op het bord of in het glas te krijgen'. Zelf ziet ze wel kansen om ook een volumeproduct als aardappelen of bruine bonen aan HelloFresh te leveren, de Thoolse aardappelen in het voorjaar en het begin van de zomer en daarna het ras Rode Pipo.

Niet alle keurmerkhouders zijn ingericht op het produceren, verwerken en verpakken voor zulke grote afnemers. Bedrijven kunnen wel samenwerken, oppert Verburg, zodat ze gezamenlijk toch aan grote afnemers kunnen leveren. 'Dat zou een actie voor de coöperatie kunnen zijn.'

Ook in Vlaanderen liggen al producten met het keurmerk in de winkelschappen en in horecamaaltijden. Belgische retailers hebben belangstelling voor mosselen. Voor hen en de boxen van Hello Fresh in België wordt het Franstalige keurmerk gebruikt.

Splitsen

De actieve bijdrage die Zeker Zeeuws speelt bij de promotie en afzet van producten met het keurmerk, past niet bij de rol van onafhankelijke organisatie die keurmerken verleent en controleert.

Daarom is het idee gegroeid om beide hoofdactiviteiten te splitsen en om voor promotie en afzet een coöperatie op te richten.

De coöperatie krijgt ook kennisuitwisseling als doel, bijvoorbeeld over wetgeving en marketing. Ook wil ze stimuleren dat deelnemers elkaars producten verkopen. Iedere maand komen er netwerkbijeenkomsten, masterclasses of workshops. Dat gebeurde al wel in minder mate, vaak in samenwerking met andere partijen, zoals ZLTO.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer