'Zichtbaarheid Franse boer is zijn kracht'
Melkveehouders Rogier en Heleen Lansink uit Haaksbergen maakten deel uit van een groep boeren die via het Agro and Food-programma van provincie Overijssel op studiereis ging naar Frankrijk. Heleen Lansink was onder de indruk van de zichtbaarheid van haar Franse collega's.
'Wij hebben een gangbaar melkveebedrijf in Haaksbergen met 90 koeien, 45 stuks jongvee en 50 hectare grond. Ik wil graag het verhaal over ons bedrijf delen. De deur staat altijd open. We ontvangen veel groepen, schoolklassen.
Ik ben zelf heel erg bezig om het verhaal van ons eigen bedrijf te vertellen
'Er wordt vaak bericht over de agrarische sector zonder de ondernemer te vragen naar zijn keuze. Dat veroorzaakt onbegrip en irritatie. Dat is niet nodig en kun je voorkomen.
'Wij krijgen van schoolkinderen regelmatig tekeningen waarbij een boer altijd is afgebeeld met overall, klompen, pet, rode zakdoek en hooivork. Dat wekt geen irritatie op, maar het is geen reële weergave.'
Waarom gingen jullie mee op reis?
'We waren bij een bijeenkomst van Rabobank en LTO Noord in Hengevelde, waar gedeputeerde Hester Maij vertelde over het Agro and Food-programma van de provincie en over deze reis. Daarna heb ik een mail gestuurd en aangegeven dat we belangstelling hadden.'
Wat heeft de meeste indruk gemaakt?
'De zichtbaarheid van de Franse ondernemers die we hebben gezien en gesproken. Ze hebben allemaal rechtstreeks contact met de consument. De olijfolieproducente staat zelf op de markt en de varkenshouders verkopen rechtstreeks vanaf de boerderij.
'In de boerensuper staat iedere dag een van de deelnemende boeren. Daardoor kunnen ze hun verhaal delen en weet de consument precies wat hij of zij koopt. Andersom kan de ondernemer zijn werkwijze aanpassen aan de wensen van de consument.
'Het zijn mooie, smaakvolle producten met een 'echt' verhaal. Dat geeft een ontzettende meerwaarde, voor de consument maar ook zeker voor de ondernemer zelf.'
Zijn er al concrete ideeën na de reis?
'We denken aan een melktap voor verse melk. Maar zo'n tap moet natuurlijk in de stad staan, niet op het platteland. Ik wil graag naar de burger toe.
'Ik ben zelf heel erg bezig om het verhaal van ons eigen bedrijf te vertellen. Dat levert goodwill op en begrip. Ik wil ons verhaal op meerdere manieren delen, via sociale media of op uitnodiging. En ik zou burgers de kans willen geven om een dag op onze boerderij mee te werken om hen te laten ervaren wat er op een melkveehouderij allemaal gebeurt. We hopen een aantal ideeën te kunnen realiseren.'
Bekijk meer over:
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Tractor, compact 4066R (KK) #30893
Gebruikt, P.O.A.
-
Fendt 711 Vario COM2
2004, € 79.500
-
Z665 Hydro
Gebruikt, € 2.000
-
Stiga PARK 500
Nieuw, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Maandag13° / 13°90 %
-
Dinsdag10° / 7°15 %
-
Woensdag9° / 5°95 %