Coca-Cola helpt Suiker Unie naar hoger plan
Voor Suiker Unie is Coca-Cola een belangrijke klant. 'Maar niet altijd de makkelijkste', zegt Mirjam Huysmans van Suiker Unie. 'Bovenal is het een klant die Suiker Unie helpt om op een hoger plan te komen en andersom ook.'
Op de Jongerendag van Cosun, gisteren in Dronten, gaf accountmanager Huysmans van Suiker Unie een duo-presentatie met Mark Swinnen van Coca-Cola. Met een afname van 50.000 ton suiker per jaar is Coca-Cola een grote klant.
De Europese tak van Coca-Cola heeft zeventien fabrieken in dertien EU-landen. De fabrieken in Antwerpen en Dongen (Noord-Brabant) krijgen alle suiker van Suiker Unie. Volgend jaar komt daar de fabriek in Gent bij.
Duurzaamheidsnorm
Coca-Cola wil de belangrijkste ingrediënten in 2020 betrekken van leveranciers die voldoen aan de duurzaamheidsnorm van de frisdrankfabrikant. Het bedrijf maakt daarbij vooral gebruik van de internationale standaard Sustainable Agricultural Initiative (SAI).
Huysmans: 'Alle telers die voldoen aan de Nederlandse wet, de contracteisen van Cosun en het voedselveiligheidscertificaat suikerbieten voldoen aan het zilveren niveau van SAI. Als alle telers in 2018 deelnemen aan Unitip, voldoen we als enige suikerproducent aan het gouden niveau van SAI.'
Swinnen geeft aan dat Suiker Unie vorig jaar een score had van 87 procent, terwijl de naaste concurrenten op 80 en 75 procent zaten. 'Suiker Unie was in 2014 en 2015 onze beste leverancier. Niet alleen van suiker, maar van alle grondstofleveranciers.'
Bij gesprekken met klanten is duurzaamheid steeds vaker een onderwerp van gesprek. 'SAI Gold geeft ons een unieke positie', zegt Huysmans, die moet toegeven dat het niet automatisch een hogere prijs tot gevolg heeft. 'Vaak krijgen we net iets meer dan de concullega's.'
De concurrenten van Suiker Unie zitten qua duurzaamheid niet stil. Om de voorsprong te behouden, denkt Suiker Unie nu al na over de vervolgstappen die nodig zijn nadat iedere bietenteler in 2018 deelneemt aan Unitip.
Albert Heijn
Ook bij Albert Heijn is duurzaamheid een belangrijk aspect. Andere aandachtspunten zijn volgens landbouwkundige Leon Mol van Ahold/Delhaize voedselveiligheid en traceerbaarheid. Albert Heijn stelt daarom de nodige eisen aan leveranciers en steeds weer nieuwe.
'Whats next, vragen boeren en tuinders vaak', zegt Mol. 'Onze doelstellingen zijn een continu proces, dat stopt nooit. We monitoren daarom vooral op continue verbetering. Leveranciers moeten zelf met ideeën komen, ze moeten proactief zijn.'
Het manco is nu dat Albert Heijn iets te zeggen heeft over hoe boeren en tuinders moeten produceren, terwijl de tussenstappen veel minder transparant zijn. 'We moeten in de keten meer met elkaar samenwerken en elkaar tijdig van informatie voorzien', aldus Mol.
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Weidesleep 5 meter mechanisch
Gebruikt, P.O.A.
-
Stiga PARK 500 W
Nieuw, P.O.A.
-
Massey Ferguson 7716-S
2019, P.O.A.
-
John Deere Tractor, compact 2026R (BS) #27680
Gebruikt, € 28.300
Vacatures
Accountmanager Binnendienst
AgriPers - Wageningen
Marketing Medewerker
Kverneland Group Nieuw-Vennep - Nieuw Vennep, Haarlemmermeer
Proefveldmedewerk(st)er
Corteva agrisciences - NL
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Weer
-
Dinsdag6° / 2°30 %
-
Woensdag10° / 6°5 %
-
Donderdag9° / 7°10 %