Met Naoberkrat tot achter de voordeur
Terwijl ik de laatste facturen verstuur, voel ik een brok in mijn keel. Mijn ogen glijden langs de lange lijst met namen van klanten.
Twee jaar lang kwam ik wekelijks bij hen aan huis, hadden we een praatje aan de voordeur en overhandigde een van onze deelnemers de Naoberkrat: een krat vol groente, fruit, eieren en kaas. Komende maand bezorgen we de laatste.
'Nu we een mooie, nieuwe winkel met een uitgebreider assortiment op het erf hebben en ook op zaterdag open zijn, denken we u daarmee een goed alternatief te bieden', schreef ik in de afscheidsmail.
Waardevolle relatie
Dat klopte, al is het afwachten of iedereen de weg naar onze afgelegen boerderij weet te vinden. De nieuwe winkel moet zich nog bewijzen. Iets in mij zegt dan ook dat we een fout maken; dat we te snel een eind maken aan een waardevolle relatie.
Twee jaar lang vertrouwden de abonnees ons hun schuurtje, bijkeuken en achtertuin toe. 'Zet de krat maar onder het afdak in de boomgaard als ik niet thuis ben.'
Aanrecht
Ongemerkt kwam je op deze manier hun leven binnen. Rondslingerend speelgoed, etensresten op het aanrecht, schuren waarin het gereedschap op alfabet is gesorteerd: de klant werd meer dan een naam en gezicht.
Achter elke voordeur woonde een ander verhaal en het was wonderbaarlijk te merken hoe makkelijk mensen je iets toevertrouwen. 'Sinds we veganist zijn, worden we nauwelijks meer uitgenodigd op etentjes van vrienden.' Of: 'Ik ben al acht weken zwanger, kun je het zien?'
Knorrende klanten
Eenzame klanten - 'Kom binnen, ik heb kaasbroodjes voor jullie gebakken' -, knorrende klanten - 'Zit er nu alweer rode kool in de krat?' - en zieke klanten.
Elke week zagen we de man - een veertiger - met de hersentumor achteruitgaan, tot hij ons op het laatst niet meer herkende. 'Wat komen jullie doen?', vroeg hij.
Starende ogen
De deelnemers schrokken van zijn starende ogen. Ik stuurde hen terug naar de bus en begeleidde de man naar zijn woonkamer, waar zijn vrouw een dutje deed op de bank.
De man verontschuldigde zich, onnodig. Stomme tumor. Ach, het was mijn eigen keuze. Ik was degene die zei dat we ons nu op de winkel moeten focussen.
Te tijdrovend
Dat de bezorgservice te tijdrovend en niet winstgevend was. Dat de klanten te veel eigen wensen hadden - 'Ik lust geen spitskool en bietjes, houd je daar rekening mee?'. En toch. Het waren wel míjn klanten.
Hanna Hilhorst
Zorgboerin in Echt
@HannaHilhorst
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Tractor 6120M (HG) #518050
Gebruikt, P.O.A.
-
Kuhn GF8501 schudder
2006, P.O.A.
-
AS Motor Zitmaaier / tuintrekker Sherpa (HA) #28791
Gebruikt, € 15.950
-
Kuhn Ploeg Vari Master (RL) #28242
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
HR Manager
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Manager
Veen Innovatie Polder Hegewarren - Oudega, Smallingerland
Agrarisch specialist Veehouderij
AB Vakwerk Groep B.V. - Drachten
Akkerbouw medewerker in Creil
AB Vakwerk Groep B.V. - Creil, Noordoostpolder
Allround medewerker akkerbouwbedrijf (meerdere kandidaten)
AB Vakwerk Groep B.V. - Wieringerwerf (Hollands Kroon)
Weer
-
Zondag13° / 6°20 %
-
Maandag10° / 9°90 %
-
Dinsdag10° / 6°90 %